Singelaktuella Nicky William ny artist hos Blixten & Co

Singelaktuella Nicky William ny artist hos Blixten & Co

19-åriga Nicky William har uppmärksammats för sin speciella röst och jämförts med Johnny Cash. Nu släpper han den egenproducerade singeln ”What if”. En låt där folkpop möter indie, och där bakomliggande melankoli möter den melodiskt medryckande ärligheten. Låten släpps den 5 mars men redan nu finns ett smakprov att lyssna på här. I mitten på mars kommer även en EP med fler låtar.

Ur en mix av småstadssyndrom och skärgårdsidyll, i kvarteren kring Oxelösund, blomstrade den säregna singer/songwritern Nicky William. Redan från tidig ålder växte intresset för att skapa musik, främst tack vare den kreativa miljön i hemmet. Under tonårstiden skapade han ett eget samspel mellan rösten, gitarren och texter som vidrör både det vardagligt enkla och mer lyriska. Nicky hittade inspiration i att lägga egna nyanseringar på andras låtar och covers, toppat med en färgstark och karaktäristisk touch, blev därmed 19-åringens start på en stundande karriär.

I höstas uppmärksammades Nicky stort för debutsingeln ”Wake up” och hans speciella basröst jämfördes bland annat med Johnny Cash. Låten fick över 100 000 visningar på Youtube men när det visade sig att låten inte var Nickys original, utan en cover på en amerikansk låt, fick låten plockas bort. Nicky beklagar det som hände och har beskrivit det som en karusell som han inte kunde ta sig ur.

– En stor del av hela förloppet handlade om att göra andra stolta, vilket var dumt. När tiden gick skapades fler relationer och det blev svårare att kliva ut och erkänna, säger Nicky.

– Nu kommer fokus ligga på att få ut egenskrivet material med kvalitét, och sikta framåt.

Som i många kriser öppnade händelsen upp för något nytt. Stärkt av sina nya fans och producenter skriver han nu början på framtiden. Med samma fantastiska röst men egenskrivet material släpper Nicky William den 5 mars singeln ”What if”. Låten premiärspelas i Musikguiden och släpps via skivbolaget 100 SONGS. En låt där folkpop möter indie, och där bakomliggande melankoli möter den melodiskt medryckande ärligheten. En ep finns också färdig för release i mitten på mars och under våren väntar ett gäng klubbspelningar.

Lyssna på ett smakprov på ”What if” här:

För mer information kontakta gärna:

Vera Tjärnå
Blixten & Co