Singelaktuella Tula på Europaturné i vår

Singelaktuella Tula på Europaturné i vår

Blixten & Co är stolta över att presentera sin senaste värvning: Tula. Den svensk-tyska kvintetten uppmärksammades i höstas för den stämningsfulla covern på Chris Isaaks "Wicked Game”, som på kort tid spelats över 500 000 gånger på Soundcloud och Spotify. Nu är Tula aktuella med en Europaturné som har premiär i Berlin och som anländer till Stockholm och Obaren den 18 mars. Dessutom släpper de sin nya singel "River” den 13 mars. Precis som "Wicked Game” är låten skapad tillsammans med stjärnproducenten Klas Åhlund.

– Det känns verkligen kul att börja jobba ihop med Tula som är en av de mest spännande nya akterna under 2015, säger Emil Rossling, agent på Blixten & Co.

Konstellationen Tula är baserad i Berlin och skapade stor uppmärksamhet i höstas med sin spännande cover på Chris Isaaks "Wicked Game”. Bandets blandning av elektronisk pop och Massive Attack-inspirerad triphop har prisats av musikbloggar som Has It Leaked, Hillydilly och Pigeons & Planes och uppmärksammades även på SVT:s musikblogg PSL.

Nya singeln “River” släpps den 13 mars och i samband med det ger sig Tula ut på en Europaturné som avslutas onsdag den 18 mars med en spelning på Obaren i Stockholm.

Turnéplan för Tula:
7 mars – Berlin, Auster Club
10 mars – Paris, Monsigneur
12 mars – London, The Stillery
15 mars – Amsterdam, Sugar Factory
17 mars – Köpenhamn, Ideal bar
18 mars – Stockholm, Obaren

Om Tula
Kvintetten Tula startades 2010 när var och en av medlemmar flyttade till Berlin samma vecka och träffades av en slump på en lokal bar. Därefter hittade de en övergiven lagerlokal som bandet förvandlade till sin privata studio. Under flera år utvecklade de där sitt unika sound genom att uppträda inför livepublik. Tula presenterade sig på riktigt i höstas med en omtalad cover på Chris Isaaks klassiska låt “Wicked Game”. Deras version hyllades av några av världens mest inflytelserika musikbloggar så som Pigeons & Planes, DIY och Hillydilly och tog sig snabbt upp till en åtråvärd andraplats på Hype Machines “Popular”-lista. Efter bara fyra månader hade “Wicked Game” spelats över 260 000 gånger på Soundcloud och ungefär 240 000 på Spotify.
“Wicked Game” var det första materialet som släpptes från Tulas sessioner med stjärnproducenten Klas Åhlund (Robyn, Tove Lo, Usher, Madonna), i legendariska Hansa Tonstudio i Berlin. Han har även producerat nya singeln “River” som är bandets poppigaste låt hittills. "River” släpps den 13 mars.

Biljettinfo
Biljetter säljs via Blixten.se