57 kommuner kan få privat dagis

- Stort grattis till alla medborgare i de 57 kommuner som nu kan få alternativ till den kommunala förskolan, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef för Almega, med anledning av dagens riksdagsbeslut om fri etableringsrätt för förskolor. I dag saknas alternativ till den kommunala förskolan i 57 av Sveriges kommuner. I och med fri etableringsrätt kan inte beslutsfattarna i kommunerna hindra de som vill starta egna förskolor. - Det ska bli extra spännande att se hur många alternativ som kommer att dyka upp i Katrineholm, den största kommunen i vårt land som inte har några andra utförare av äldresomsorg, skola eller förskola än den egna kommunala. Nu kan inte Göran Dahlström, socialdemokratiskt kommunalråd, i alla fall inte längre sätta stopp privata förskolor, säger Ulf Lindberg. - Vår erfarenhet av den fria etableringsrätten på skolområdet visar att det startades friskolor på många platser där ingen trodde det var möjligt. Det faktum att det finns alternativ har höjt kvaliteten på verksamhet, ökat effektiviteten, och fått fler nöjda medborgare, säger Ulf Lindberg. De 57 kommuner som idag saknar alternativ till de kommunala förskolorna är: Aneby, Arvidsjaur, Bollebygd, Boxholm, Bromölla, Dals-Ed, Degerfors, Dorotea, Eda, Essunga, Fagersta, Filipstad, Färgelanda, Gagnef, Hallsberg, Hallstahammar, Hammarö, Hofors, Hultsfred, Hällefors, Jokkmokk, Karlsborg, Katrineholm, Kungsör, Laxå, Lekeberg, Lilla Edet, Ljusnarsberg, Ludvika, Malå, Mariestad, Markaryd, Mellerud, Munkedal, Nordanstig, Norsjö, Olofström, Orsa, Osby, Perstorp, Skara, Skinnskatteberg, Smedjebacken, Sotenäs, Storfors, Surahammar, Vansbro, Vindeln, Vännäs, Ydre, Åsele, Älmhult, Älvsbyn, Örkelljunga, Östhammar, Östra Göinge, samt Överkalix. Rakningen av de svenska kommunerna finns på: http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=5316075 För mer information: http://www.almega.se/press Ulf Lindberg näringspolitisk chef tel. 08-762 69 51 mobil. 070-345 69 51 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Almega är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Hos Almega är många förskolor medlemmar.