Den offentliga sektorn bör utveckla näringslivet

Den offentliga sektorn måste använda sin köpkraft för att utveckla näringslivet, skapa innovationer och erbjuda varje medborgare personligt anpassade tjänster. Almega presenterar därför sex olika åtgärder i rapporten "Med sikte på tillväxt - nyttja offentlig sektors köpkraft".

Stat, kommuner och landsting upphandlar allt fler tjänster av det privata näringslivet. Bedömningar pekar på volymer om 500 miljarder kronor varje år. Det finns stora vinster med detta. Sund konkurrens mellan alternativ skapar effektiva organisationer och företag. Arbetssätt förnyas, personal och brukare upplever att kvaliteten blir bättre. Bra genomförda upphandlingar premierar tjänsteinnovation och utvecklar organisationen.

För att detta ska ske med stor bredd krävs ett antal åtgärder, vilka Almega presenterar i rapporten "Med sikte på tillväxt - nyttja offentlig sektors köpkraft".

Transparens och likabehandling.

Upphandlingarna måste karaktäriseras av öppenhet, effektivitet och enkelhet.

Valfrihet

En generell valfrihetslag behövs för att ge kommuner och landsting möjligheten att medverka till en ökad mångfald av utförare inom kärnverksamheten.

Fri konkurrens och konkurrensneutralitet

Det är viktigt att det råder konkurrens för att lyckas med moderniseringen av offentlig sektor. Mångfald måste premieras, avknoppning från offentlig verksamhet ska vara möjligt och okomplicerat för att fler företag ska bildas.

Främja innovation och verksamhetsutveckling

Konkurrensutsättning måste genomföras på ett sådant sätt att innovation och verksamhetsutveckling premieras. Avtal för verksamheten som är alltför detaljerade riskerar att låsa in entreprenören i en tvångströja.

Skapa marknad för tilläggstjänster - tydliggör det offentliga åtagandet

Företag kan verka och växa på marknader långt utanför de som är politikens beställningar. För att det ska bli möjligt måste det klargöras vad som finansieras med skattemedel och vad som kan erbjudas till marknadspris.

Forskning om tillväxt vid konkurrensutsättning

En genomgång som denna visar att det finns ett fortsatt omfattande behov av forskning på området om konkurrensutsättning av offentlig sektor.

För mer information:

Ulf Lindberg

näringspolitisk chef Almega

tel. 08-762 69 51

mobil. 070-345 69 51

Stefan Holm

LOU-expert

tel. 08-762 69 11

mobil. 070-345 69 11

Anders Broberg

presschef Almega

tel. 08-762 68 59

mobil. 070-345 68 59

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 8 900 medlemsföretag med sammanlagt 400 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.