Lockoutvarsel på skärgårdstrafiken

Almega Tjänsteföretagen varslar om lockout av SEKO:s medlemmar inom skärgårdstrafiken på deras lediga dagar. Fackförbundet Seko har tidigare varslat om strejk på från och med den 22 oktober. Arbetsgivarnas lockoutvarsel är en direkt konsekvens av SEKO:s strejkvarsel.

– Vi måste få till ett modernt avtal som liknar den övriga arbetsmarknaden. På det här avtalsområdet är det till och med ett kollektivavtalsbrott att höja lönen för en duktig medarbetare. Det handlar till sist om skärgårdsrederiernas möjlighet att utvecklas, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen.

Här är några exempel på regler i kollektivavtalet som hindrar företagens utveckling:

• Företagen får inte anställa på deltid.
  • Företagen får inte höja lönen för en enskild medarbetare.  Enligt avtalet får arbetsgivaren inte höja lönen för en enskild medarbetare. Tariffsystemet ska gälla enligt SEKO:s uppfattning – och ingen enskild medarbetare ska därför få mer än vad som står i tariffen. (Tarifflönesystem betyder att lönen för alla är fastställd i en tabell utifrån om man arbetat 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 eller 9 år.)
  • Företagen får inte säsongsanställa medarbetare under december månad när det är dags för skärgårdsturer med julbord. Något mer likt en säsong är nog svårt att tänka sig.

– Våra krav är bara regler som är standard på den övriga arbetsmarknaden. Det är fel när kollektivavtal fungerar som utvecklingshinder för hela branscher. Därför måste vi få en ändring även om det kräver att vi nu lägger ett lockoutvarsel, säger Stefan Koskinen.

Lockouten innebär att SEKO:s medlemmar som har ordinarie ledighet kommer att få löneavdrag av sina arbetsgivare. Eftersom sommartrafiken i skärgården nu är över träffar åtgärden en hel del av SEKO:s medlemmar på området. Almega Tjänsteföretagen har dock undantagit AB Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik från lockouten.

– Styrsöbolaget står för en viktig infrastruktur i Göteborgs som är livsnödvändig och gör det möjligt för att människor ska kunna bo i skärgården. Därför tycker vi att det är fel av SEKO att varsla om strejk för Styrsöbolaget, säger Stefan Koskinen.

I förra veckan sade Almega Tjänsteföretagen upp avtalet för skärgårdstrafik med SEKO sedan facket först meddelade att de ensidigt strandade förhandlingarna och därefter avvisade arbetsgivarnas begäran om att frivilligt kalla in medlarna.

– Vi är nu tvungna att lägga ett konfliktvarsel som svar på fackets hot om strejk. Lockouten är utformad så att den inte drabbar resenärerna, säger Stefan Koskinen,
förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen.

Avtalet för personal i skärgårdstrafik mellan SEKO och Almega Tjänsteföretagen omfattar företag som kör charter och nöjestrafik i skärgården samt flera företag som kör kollektivtrafik i skärgården.

Stefan Koskinen
förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen
tfn: 08-762 70 45
mobil: 073-984 81 45

David Wästberg
presschef, Almega
mobil: 070-345 68 59

• skärgård
  • skärgårdstrafik
  • seko
  • kollektivavtal
  • avtal12
  • avtal2012

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59