Sänk skatten på arbete

De branscher som förväntas ge framtidens jobb och tillväxt i Sverige är de som beskattas hårdast. Särskilt tung är skattebördan för företag inom forskning och utveckling.

HUI har på uppdrag av Almega studerat faktorskatternas (inkomstskatt, arbetsgivaravgift och bolagsskatt) andel av förädlingsvärdet i olika näringsgrenar i Sverige under åren 2002–2008. Studien baserar sig på officiell statistik från SCB. Resultaten visar tydligt att de kunskapsintensiva tjänstenäringarna beskattas hårdare än andra branscher.

Faktorskatterna är omkring tio procentenheter högre i de kunskapsintensiva tjänstenäringarna än i den övriga ekonomin. De utgör knappt hälften av förädlingsvärdet i de kunskapsintensiva tjänstenäringarna och omkring 40 procent i den övriga ekonomin. Sex av de tio hårdast beskattade branscherna utgörs av kunskapsintensiva tjänstenäringar.

– De senaste åren har de kunskapsintensiva tjänstenäringarna vuxit starkt. Bara den delen av tjänstesektorn sysselsätter i dag fler än industrin och byggsektorn tillsammans. Det är väldigt olyckligt att just de har en tio procent högre skattebelastning än andra tjänstesektorer och andra sektorer i näringslivet, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega.

Den bransch som beskattas allra hårdast är ”Forskning och Utveckling” som beskattas med 66 procent jämfört med genomsnittet på 42 procent.

– Det finns en rätt bred politisk enighet kring att Sverige ska konkurrera med kunskap och innovation i framtiden. Då är det ohållbart att vi beskattar arbete i dessa branscher så pass hårt som vi gör, säger Ulf Lindberg.

Orsaken till att dessa branscher är hårdbeskattade är främst att de är personalintensiva och att de anställda i dessa branscher ofta betalar höga marginalskatter.

– För att klara den globala konkurrensen och locka talangfulla personer till företagen inom exempelvis IT, teknikkonsulter, arkitekter och utbildning måste skatten på arbete hos företag och medarbetare ner, säger Ulf Lindberg.

Trettio år efter den senaste skattereformen efterlyser nu Almega en översyn av det svenska skattesystemet som utgår ifrån att Sverige är ett tjänstesamhälle, där de nya jobben ska komma i kunskapsintensiva tjänsteföretag

– För att vi i framtiden ska klara av att finansiera den gemensamma välfärden krävs det att sänkt skatt på arbete växlas mot andra skattebaser. Jag tror inte att man kan undvika att titta på skattebaser som till exempel miljöpåverkan. Man måste kanske också titta på fastighetsskatten igen. Det är frågor som bör studeras närmare i en skatteöversyn. Anders Borg borde snarast ta ett sådant initiativ säger Ulf Lindberg

För ytterligare information:

• underbara natten
  • skatterapport
  • skatter

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.