Svagt stöd för hård reglering av arbetstid

Hela 50 procent av de yrkesverksamma inom privat sektor i Skåne vill se en utveckling på arbetsmarknaden där varje individ får mer individuellt anpassade arbetstider. Resultatet går stick i stäv med de krav facken ställer på hårdare reglering av arbetstid. Siffrorna kommer från en undersökning Novus Opinion gjort på uppdrag av Almega.

Undersökningen, som presenterades i Helsingborg, visar att de flesta vill att arbetstiden sätts i överenskommelse mellan medarbetare och chef. Majoriteten av skåningarna är också är beredd att vara mer tillgänglig om det betyder mer inflytande över den egna arbetstid och var arbetet utförs.

- Vad som är obekväm arbetstid för en medarbetare är den ultimata för någon annan, säger Håkan Eriksson, näringspolitisk expert på Almega. Kvällspass är till exempel perfekta om man studerar.

De intervjuade är slumpvis utvalda personer inom ramen för Novus allmänhetspanel. Antalet svarande i Mellansverige är 238 personer vilket är en fullgod bas för att lyfta fram Mellansveriges resultat.

För mer information:

www.almega.se

Håkan Eriksson
näringspolitisk expert
tel. 08-762 69 18
mobil. 070-345 69 18

Cecilia Malmström
pressinformatör
tel. 08-762 68 95
mobil. 070-345 68 95

• Skåne

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.