Unionen varslar igen – utan att förhandla.

Almega Tjänsteföretagen och Medieföretagen mottog under fredagseftermiddagen ett varsel om utökad strejk från fackförbundet Unionen. Det utökade varslet är ännu mer förvånande då man kunnat läsa i media att många av Unionens medlemmar är skeptiska till att strejka.

Det är med stor förvåning som vi mottog Unionens utökade varsel. De har inte visat något intresse av att komma till förhandlingsbordet sedan det förra varslet, säger Charlott Richardson, förbundsdirektör Medieföretagen.

Sedan i torsdags strejkar ca 600 av Unionens medlemmar på tio arbetsplatser. Det nu lagda varslet innebär att strejken utvidgas på Aller Media AB, och American Express Businestravel AB. Dessutom dras ytterligare företag in i Unionens strejk. Det rör sig om Ticket Affärsresor, Svensk Delgivningsservice AB, Bring Frigoscandia och Bring SCM AB.

– Unionen ställer sina medlemmar i direkt konfrontation mot sin arbetsgivare. Det är ytterst märkligt att göra det utan att först komma till förhandlingsbordet och försöka nå en fredlig lösning, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen.

Det utökade varslet träder i kraft den 19 juni klockan 15:00 om parterna inte träffat en överenskommelse innan dess.

För mer information:

Stefan Koskinen
förbundsdirektör, Almega Tjänsteföretagen
tfn: 073-984 81 45

Charlott Richardson
förbundsdirektör, Medieföretagen
tfn: 070-382 70 33

David Wästberg
presschef, Almega
tfn: 070-345 68 59

• strejk
  • varsel
  • unionen
  • avtal12
  • avtal2012
  • kollektivavtal
  • konflikt
  • strejkhot
  • strejvarsel

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59