Utvecklingen för hushållsnära tjänster

Imorgon torsdag presenterar Almega den tredje undersökning om medborgarnas attityder till hushållsnära tjänster och hur företagen som levererar dessa tjänster ser på läget nu och fram.

Tid: torsdag 5 februari 2009, kl. 10.00
Plats: Tjänsteföretagens hus, Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Slutsatserna i Almegas rapport "Hemservice - attityder och fakta kring hushållsnära tjänster" bygger på en undersökning från Demoskop. I den redovisas svenskarnas köpvanor i dag och i framtiden, hur attityderna till hushållsnära tjänster förändrats, konsumenternas syn på branschen, hur skattereduktionen påverkat jobben och företagen, samt branschens syn på utvecklingen.

Vid presentationen deltar Åsa Keller, ordförande för Hemservicebranschen och vd för HomeMaid, Fredrik Öjdemark, vd TS Lokalvård, Inger Jonasdotter, branschansvarig för Hemserviceföretagen hos Almega, och Ulf Lindberg, näringspolitisk chef hos Almega.

Hemserviceföretagen (de företag som arbetar med hushållsnära tjänster) är organiserade i arbetsgivarorganisationen Almega.

För mer information:

Ulf Lindberg
näringspolitisk chef
tel. 08-762 69 51
mobil. 070-345 69 51

Inger Jonasdotter
branschansvarig Hemserviceföretagen
tel. 08-762 69 06
mobil. 070-345 69 06

Johan Huldt
statistikansvarig Almega Hemserviceföretagen
tel. 08-762 68 64
mobil. 070-382 68 64

Anders Broberg
presschef
tel. 08-762 68 59
mobil. 070-345 68 59

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 9 200 medlemsföretag med sammanlagt 420 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.