Nu arbetar han med att hjälpa entreprenörer att lyckas

Johan Nordström, finansieringsrådgivare på Almi Stockholm, har lång erfarenhet i bankväsendet, med både direkt kundkontakt och från staben för den svenska kontorsrörelsen. Nu arbetar han med att hjälpa entreprenörer att lyckas med sina affärsidéer och möjliggöra deras drömmar, samtidigt som han främjar företagsamheten i Sverige.

Vilka är de största utmaningarna för entreprenörer idag?
– Det är främst att kunna hålla ihop det långsiktiga och kortsiktiga arbetet, att helt enkelt lyckas kombinera innovationshöjd respektive höga planer för den dagliga försäljningen. Där kommer vi på Almi in i bilden och kan utifrån ett samhällsintresse se vad som skulle vara bra för företaget med en något längre tidshorisont, utan direkt vinstintresse. Samtidigt är en stor utmaning för mig som rådgivare att faktiskt vara ärlig med en eventuellt kylig affärsanalys, trots att jag kanske har ett brinnande intresse för affärsidén. Mitt mål är alltid att göra vardagen bättre för våra entreprenörer.

Vad driver dig i ditt yrke som finansieringsrådgivare?
– Jag drivs av att hitta företag där jag och Almis verktygslåda verkligen kan förbättra utvecklingen av företaget. Jag inspireras därför av varje nytt mötes möjligheter och ser alltid med spänning fram emot vilken entreprenör jag kommer att träffa härnäst. Mina personliga styrkor som rådgivare är att jag inte kommer från Stockholm ursprungligen, utan från en liten by, vilket gör att jag kan se på staden ur ett annat perspektiv. Dessutom är jag gift med en digital marknadschef, vilket bland annat kan ge mig ett försprång på att se nuläget på marknaden.

Behöver du finansiering eller rådgivning i ditt entreprenörskap, besök oss här:

Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland:
Maya Estelle, 0730 82 27 97, maya.estelle@almi.se

• Ekonomi

• almi företagspartner stockholm sörmland
  • almi företagspartner