​Från ensam företagare till framgångsrik entreprenör

Att driva eget företag är en utmaning på många fronter. Johan Signer startade sitt konsultbolag Set Up med stora drömmar, men slogs snabbt av det hårda och ibland väldigt ensamma arbete det faktiskt innebar. Att få en mentor som stöd hjälpte Johan och företaget rejält.
– Nu växer vi på riktigt och jag kan fokusera på rätt saker, säger Johan Signer, vd på Set Up.

Johan Signer har alltid varit driven till sinnet och längtat efter utmaningar. Han startade eget redan under gymnasietiden tillsammans med några vänner och hade tidigt ett särskilt intresse för IT och logistik. De tre vännerna åkte runt i landet till olika företag och hjälpte dem med att bland annat byta ut datorer och bygga nätverk, något som de fortsatte med under flera år. När de var i 20-årsåldern började alla däremot dra åt olika håll, varpå verksamheten såldes. Då tog Johan anställning på ett bolag som jobbade med projektledning för kontorsmöbler, och insåg att han tyckte att projekt som rörde företagsflytt var väldigt intressanta.
– Det finns otroligt många delar som ska till när ett företag ska flytta eller bygga ut. Det är alltifrån konsulter som ger rådgivning om hyreskontrakt till arkitekter, jurister och it-tekniker. Jag insåg att det var extremt uppdelat i branschen,

Set Up sätts upp
2010 startade Johan sin konsultfirma Set Up, med motivationen att hjälpa företag och myndigheter när de skulle flytta, och då finnas med i alla olika delar av processen. Det var i samma veva som en stor, liknande aktör i branschen gick i konkurs som Johan såg sin chans.
– Det började hända saker på marknaden, det dök upp fler mindre bolag som spred ut sig och jag såg en möjlighet att sätta igång på riktigt. Vi började tänka i ett hyreskontrakts livscykel och ville försöka fylla den cykeln med olika rådgivningsprocesser, säger Johan.

Johan, och hans två kollegor, tog sig an ett stort projekt där de byggde om 7000 kvadratmeter kontor, och använde närmare 16 olika konsulter. Set Up gick under den här perioden från tre till tolv anställda och det uppstod en del frågeställningar om hur de egentligen skulle jobba.
– När jobbet var klart och konsulterna skulle försvinna fanns det väldigt lite kunskap kvar hos oss på plats. Där började svårigheterna med att få klarhet i hur vi skulle jobba som bolag och hur vi kunde tänka när vi skulle ta in ny kompetens och kanske faktiskt våga anställa så småningom, säger Johan.

Vikten av en mentor
Under den här tiden hade Johan dessutom svårt att få rätt stöd i sin position som VD. Han kände att han behövde en rådgivare eller coach som inte var partisk, som en familjemedlem eller en kund med ekonomiska incitament kan vara, utan någon helt utifrån. Därför sökte han till Almis mentorprogram.
– Jag såg det som en möjlighet att få stöd från någon med erfarenhet, som hade varit med om samma resa. Från början tänkte jag att mentorn skulle vara någon med lång erfarenhet från konsultbranschen, men insåg snart att det inte var det som var viktigt, säger Johan.

Johan matchades med affärsutvecklaren Markus Rudling, som förutom att ha lång erfarenhet av att bygga upp verksamheter dessutom klickade direkt med sin adept. Markus såg drivkraften och potentialen som både Johan och företaget hade, och ville omgående sätta igång att jobba.
– Att vara entreprenör är ensamt, Johan arbetade otroligt hårt och var ett med företaget. Vi ville i första hand försöka separera personen Johan med företaget Set Up, för att sedan gå in på hur man skulle bygga vidare verksamheten, säger Markus Rudling.

Från mentor till styrelseordförande
Sedan matchningen hos Almi har det hänt mycket hos både Johan, Markus och Set Up. Tillsammans lade de grunden för en ny infrastruktur, hur de skulle hantera personal, vilka kompetenser som skulle finnas och vilka system som krävdes. Johan kan idag jobba mer operativt, ta hand om personalen på ett bättre sätt och har blivit bättre på att prioritera. Set Up har växt till 22 anställda och ses idag som en ledande aktör på den svenska marknaden.
– Vi har varit framgångsrika att lyckas attrahera rätt medarbetare, och vi växer som aldrig förr. Jag kan idag se vad som är viktigt ur ett större perspektiv. Förut kände jag att jag behövde vara med i alla bitar, nu vågar jag delegera ut. Markus har varit ett otroligt stöd och har dessutom fått en viktig roll i företaget, säger Johan.

När mentorprogrammet avslutades 2015 frågade Johan om Markus ville stanna kvar i verksamheten och hjälpa honom att bygga upp en styrelse, något som var ett steg i att separera Johan från företaget. Markus tackade ja och är idag styrelseordförande i ett snabbt växande företag, som finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och i framtiden kommer att expandera inom Norden. För parets lyckade samarbete prisades Markus till Årets Mentor 2015.
– Mitt och Johans samarbete är ett starkt bevis på att mentorn också får ut något av programmet. Nu har vi äntligen en styrelse på plats och jag är glad att få vara en del av det här spännande bolaget, säger Markus.

Vill du också ha en mentor? Eller vill du bli mentor?
Ansök enkelt här.

Vill du veta mer om Set Up?
Klicka här.