Almi Invest investerar i Worldsmarathons.com

Almi Invest investerar 1,7 miljoner kronor i Worldsmarathons.com, som utvecklar en global marknadsplats för maratonlopp. Målet för Worldsmarathons.com är att bli den självklara tjänsten för att hitta, boka och förbereda sig inför långlopp var som helst i världen. I emissionen på totalt 3,7 miljoner kr deltar också privata investerare. Pengarna ska gå till marknadslansering av tjänsten.

Worldsmarathons.com är en global webbaserad tjänst för att marknadsföra och sälja startplatser i långdistanslopp. Den är till för både löpare och för arrangörer, som vill sälja startplatser. Idag finns det ingen liknande tjänst för dem som vill springa de ca 10 000 maratonlopp som arrangeras runt om i världen varje år. Det finns inte heller någon plattform där arrangörerna kan nå ut till en bredare målgrupp utanför den egna lokala marknaden.

Den globala marknaden för långdistanslöpning har utvecklats explosionsartat de senaste åren. Varje år deltar ca 50 miljoner löpare runt om i världen i ett långlopp och antalet växer för varje år.

- Worldsmarathons.com är först med att erbjuda en tydligt nischad produkt som erbjuder en rad tjänster innan, under och efter loppet, säger Jenny Strömberg, Investment Manager på Almi Invest. Affärsidén är lika enkel som genial och vi tror att teamet i Worldsmarathons.com har alla förutsättningar för att lyckas.

Nya investerare i bolaget förutom Almi Invest är Dan Castillio, medgrundare i Online Pizza, Bengt Maunsbach, partner i Altor Equity Partners, Joakim Mandorsson, serieentreprenör, Simon Josefsson, investerare i Yubico, Robert Swartling, affärsängel och entreprenör samt Markus Täkte med bakgrund inom spelindustrin. Utöver dessa går även Propel Capital och STING in som delägare.

- Vi är väldigt nöjda med att ha fått in dessa erfarna investerare, säger Charlotte Melchert, grundare och vd i Worldsmarathons.com. Med dem ombord kommer vi att nå våra tillväxtmål snabbare.

Worldsmarathons.com har kontrakterat sina första B2B-kunder (arrangörer av lopp) och har således påbörjat försäljningen av startplatser till evenemang i såväl Europa som Asien. Planen är att fortsätta att växa i Europa samt i utvalda tillväxtmarknader.

- Det som Worldsmarathons.com nu gör för långlopp har redan gjorts inom andra områden, till exempel reseindustrin (hotels.com), hyrbilar (autoeurope.com) och bostadsuthyrning (airbnb), säger investeraren Dan Castillio. Här finns en stor lucka som vi planerar att fylla.

För ytterligare information kontakta:

Jenny Strömberg, Investment Manager Almi Invest, 0709-66 75 66, jenny.stromberg@almiinvest.se
Charlotte Melchert, vd Worldsmarathons.com, 070-380 42 67, charlotte@worldsmarathons.com
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

• riskkapital
  • investering
  • almi invest

Om Almi Invest

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar 3,65 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almikoncernen.