De 10 snabbast växande företagen i Västmanland prisade i Almis Tillväxtliga

8 december offentliggjordes listan på de 10 företag som vuxit mest under det senaste verksamhetsåret i Västmanland. Vid en diplomceremoni på Almi Företagspartner Mälardalen korades det mest snabbväxande företaget i länet, Plusab Medical Solutions AB, till vinnare av årets Tillväxtliga. Syftet med Tillväxtligan är dels att lyfta fram framgångsrika företag som inspiration för andra företag, dels att visa att det händer spännande saker i näringslivet.

På Almi möter vi entreprenörer varje dag, många av dem blir framgångsrika, en del mycket framgångsrika. Genom Tillväxtligan vill vi lyfta fram framgångsrika företag och låta oss inspireras av dem. Det är viktigt att lyfta dessa förebilder då företag med tillväxt anställer, bidrar till nyskapande och utvecklar viktiga nätverk med underentreprenörer, säger Billy Bergåker, vd, Almi Företagspartner Mälardalen AB.

Det finns många snabbväxande företag i länet. Samtliga 10 topplacerade företag på listan nedan har en tillväxt på över 130 %.

Det är en utmaning att växa i snabb takt, säger Billy Bergåker. Det ställer bland annat stora krav på ledning, organisation och ekonomi. De här bolagen är därför väl värda både uppmärksamhet och eloge.

Det företag som haft den största omsättningsökningen är Plusab Medical Solutions AB som 2015 har en omsättningsökning med 551 %. Företaget startade 2007 och har sitt huvudkontor i Västerås. Plusab Medical Solutions AB tillverkar och marknadsför säkra, effektiva och användarvänliga Första Hjälpen-produkter med egen design.

Om Tillväxtligan
Urval sker endast på aktiebolagoch för att vara kandidat till att hamna på Tillväxtligan gäller följande kriterier:

• 5-249 anställda
  • 5-500 Mkr i omsättning
  • rörelseresultat >100 000 kr
  • sunda finanser
  • tillväxten ska i allt väsentligt ha skett organiskt

Nedan presenteras 10-i-topp listan för Västmanlands län. Listan visar företagsnamn, ort och omsättningsökning i procent det senaste verksamhetsåret.

Almis Tillväxtliga med de mest snabbväxande företagen i Västmanlands län

PlatsFöretagOrtOmsättningsökning
1Plusab Medical Solutions ABVästerås551 %
2Börjes Rostskydd och Service ABVästerås277 %
3Twindej Solutions ABVästerås269 %
4Picapoint ABVästerås252 %
5Finntorpets Bygg och Konsult ABSala231 %
6Teloteket ABVästerås227 %
7Distriktssköterskegruppen Q-Ra ABVästerås152 %
8Sängfabriken Mati ABValskog148 %
9Xtream Clean Högtrycksspolning ABVästerås141 %
10Mälarvillan ABVästerås136 %

Mer information om Tillväxtligan

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag som satsar på tillväxt och expansion. Almi Företagspartner Mälardalen ägs av staten tillsammans med regionala ägare.

Billy Bergåker, vd, Almi Företagspartner Mälardalen, 021-10 78 04
Tobias Torége, finansieringsrådgivare, Almi Företagspartner Mälardalen, 021-10 78 08
Magdalena Götheden, marknadskommunikatör, Almi Företagspartner Mälardalen, 021-10 78 09

• Västmanland

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.