Nio av tio företag i Västernorrland har en man som VD

I Västernorrland har nio av tio företag en man som VD. I 21 % av företagens styrelser finns en kvinna i styrelsen men räknat på det totala antalet styrelseledamöter står kvinnor för bara 14 % av ledamöterna jämfört med runt 22 % i börsbolagen. Det visar en unik undersökning som Almi Företagspartner gjort om könsfördelningen i svenska företag med över 5 miljoner kronor i omsättning och över fem anställda.
- Det handlar i första hand om att inte gå miste om de tillväxtmöjligheter, som mångfald i styrelse och ledning skapar, säger Eva Högdahl, VD i Almi Mitt.

Företagsledningar utan mångfald kan bli en propp för tillväxten.
Över 600 kvinnor har utbildats genom Styrelsekraft och fått den kunskap som krävs för att utveckla sina egna styrelser och vara en kompetent ledamot i externa styrelser. En uppföljning visar att runt 60 procent av deltagarna i 2011 års omgång har eller kommer att genomföra förändringar i styrelsearbetet. Eva fortsätter;
- En företagsledning utan mångfald kan till och med bli en propp för tillväxten. Vi har i dagarna precis kört igång vår tredje omgång av Styrelsekraft där deltagare från Gävle och norrut deltar med målinriktad bild på utveckling av sina styrelse- och ledningsengagemang.

Kvinnor har 14 % av alla styrelsestolar i länet.
Undersökningen som är den första som gjorts bland mindre och medelstora företag omfattar totalt över 90.000 företag i landet varav 1.924 i Västernorrland. Hur företagen med kvinnor i ledningen eller i styrelsen står sig i Västernorrland kan sammanfattas så här; 

• Nio av tio företag har en man som VD. 
  • I drygt var femte av företagens styrelser finns en kvinna i styrelsen. 
  • Av det totala antalet styrelseledamöter står kvinnor för 14 % av ledamöterna. 
  • Ser man på omsättningen i företag som har en kvinna som VD står de företagen för 4 % av omsättningen i länets företag. 
  • Högsta andel företag med kvinnor i styrelsen har företag inom service med 59 % d.v.s. en bransch, som jämförelsevis har en hög tillväxt. Lägsta andel som har kvinnor i sin styrelse återfinns bland företag inom industri och tillverkning med 14 %.

Aktivt styrelsearbete ökar tillväxten och lönsamheten.
Sverige har förhållandevis många små och stora företag men få mellanstora företag.
- Därför är det särskilt viktigt att tillväxten i de mellanstora företagen kan öka. Jag är fast övertygad om att en mångfald i ledande positioner skapar bättre förutsättningar till ökad tillväxt och lönsamhet, säger Marie Ahlgren, som är centralt ansvarig hos Almi Företagspartner.
Hon menar därför att kartläggningen, som är en nollbasmätning blir ett viktigt verktyg för att mäta fortsatta insatser för att öka jämställdheten och mångfalden i ledningsstrukturer.

Fakta om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Attityd i Karlstad AB på uppdrag av Almi Företagspartner och grundas på statistik från Statistiska Centralbyrå, SCB och omfattar 90.164 företag med över 5 Mkr i omsättning och över fem anställda. Undersökningen har genomförts under våren 2013.

Styrelsekraft Deltagare i Styrelsekraft 2013-2014 Almi Företagspartner Mitt. Processledare: Kerstin Arnemo.
Agneta Andersson Norrmejerier Umeå. Andrea Wiktorsson Storsjöyran Ab Östersund. Anna Hållsten Hållsten Kommunikation AB Umeå. Anna Frisk Sundsvalls Gatufest Sundsvall. Camilla Hassberg Service station 514 i östersund AB Östersund. Elin Bjuhr Din HR-partner i Umeå AB. Umeå Elisabeth Bexell Brizad Behandlingskonsulent AB Hudiksvall. Helena Vikström Florashop Gävleborg AB Gävle. Iréne Karlsson- Burman Jämtkraft AB Östersund. Jenny Eklund Sprind Kompetens AB Täfteå. Julia Engqvist Lapplands Djurklinik Gällivare. Katarina Nyberg- Finn Handelskammaren Frösön. Kirsten Hallman- Pettersson Adviva Hälsocentral AB Malmberget. Linda Nilsson HiWal Sidensjö AB Sidensjö. Linda Eriksson Nytorpscentrum AB Arbrå. Maria Ragnarsson Olofsfors AB Hörnefors. Natalia Antonova- Gahlin VSMPO Titan Scandinavia AB Örnsköldsvik. Petra Örjegren Stabilisator AB Östersund. Satu Saarisilta Kymönkoski ab Forsa. Ylva Andersson Bilbolaget Nord AB Östersund. Åsa Stocksén Dixie PR och Event AB Skellefteå.

För ytterligare information: Eva Högdahl, VD Almi Mitt, mobil 070 576 77 22, eva.hogdahl@almi.se

Marie Ahlgren, affärsområdeschef Rådgivning, Almi Företagspartner, mobil 070 980 89 50