​Så ser Sörmlands företag på framtiden

86 procent av företagen i Sörmland har tillväxt ambitioner och 56 procent tror att de kommer att behöva anställa. Det visar Almi Företagspartners undersökning av stora och medelstora företag.

Majoriteten av Sörmlands företag har ambitionen att växa. 86 procent av företagen har som ambition att växa. Något som placerar Sörmland strax utanför topplistan med regionerna som Kronobergs län, Jönköping och Östergötland.

56 procent av företagen planerar också att öka sett till antalet anställda, samtidigt tror 7 procent att de kommer att minska sett till antalet anställda.

Innovationstakten är mycket hög i Sörmlands företag. 46 procent har lanserat en ny eller väsentligt förbättrad produkt eller tjänst på marknaden och 52 procent har för avsikt att lansera en ny eller väsentligt förbättrad produkt på marknaden under de kommande tre åren. Något som är betydligt högre än rikssnittet på 42 procent.

Företagen i Sörmland ser också en större potential än genomsnittet när det kommer till export. 43 procent anser att deras produkter eller tjänster skulle ha potential på en internationell marknad. Ändå har bara 18 procent någon form av export i dag visar undersökningen.
– Det ska bli spännande att se alla nya innovationer som kommer att komma de närmaste åren från Sörmland. Att många dessutom ser att de har potential på en internationell marknad är också glädjande. Tror att vi kommer ha intressanta år framför oss, säger Thomas Orrung, chef Almi i Sörmland.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts under perioden mars – juni 2017 av CMA Research AB på uppdrag av Almi Företagspartner AB och är baserad på telefonintervjuer med 1 943 VD:ar över hela landet. Resultatet har sedan viktats så att varje län får en vikt som motsvarar länets företags proportion av samtliga företag i Sverige.

Läs hela den bifogade undersökningen för mer siffror om Sörmlands län.

Mer om Almis Tillväxtkartläggning finns här: Nationell rapport

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.