Volcanovas vulkaniska debutalbum "Radical Waves" ute nu!

Det Isländska stonerrock- bandet Volcanova släpper idag, den 21:a Augusti, sitt debutalbum "Radical Waves". På det 10 spåriga albumet blandar bandet influenser från klassiska akter inom genren med sin egna låtskrivarstil, körsånger, och en hel del humor. Albumet ges ut genom The Sign Records och släpps, förutom digitalt, på LP och CD.

Streama på "Radical Waves"

Isländska Vulcanova är en trio bestående av Samúel Ásgeirsson, Þorsteinn Árnason och Dagur Atlason. Inspirerade av band som Black Sabbath, Fu Manchu, Red Fang, YOB och Mastodon har de hittat sin egna nish av fuzzig stonerrock, där lekfulla och avslappnade texter och teman (spana in musikvideorna "Sushi Sam" och "Super Duper Van") blandas med stenhåda riff och progressiva passage. Med tre personer bakom sångmicken skapar bandet stora refränger med körsång som sätter sig på hjärnan. Volcanova är inte rädda för att pröva något nytt i en annars ganska traditionsbunden genre, samtidigt som de ständigt behåller en fot fast förankrad i scenen de är uppväxta med och älskar.

”Om Kyuss hade bildats på Island bland vulkaner och gejsrar, istället för en solstekt kalifornisk öken, hade de kanske låtit ungefär som oss”.

Volcanova har etablerat sig som en lovande up and coming akt i sitt hemland och inte minst i huvudstaden Reykjavik där de öppnat upp för band som Elder, Brain Police, Sólstafir och the Vintage Caravan. De har även gjort 2 turnésvängar i Storbritannien. Nu har bandet signat till The Sign Records som idag, den 21:a Augusti, släpper bandets debutalbum "Radical Waves" digitalt samt på LP, färgad LP och CD. Det 10 spår långa albumet har redan prisats av kritiker, bland annat musikjournalisten Dom Lawson (Metal Hammer/ Classic Rock) som på sin Instagram menar att Volcanovas debut är "One of the best Stoner Rock records I’ve heard in ages".

Þorsteinn Árnason, basist och sångare i Volcanova, kommenterar albumet:

"Radical Waves handlar om att ta lyssnaren med på en resa där två motsatser, fest och död, möts i mitten för att skapa en riktig koloss av tunga och grooviga riff, uppryckande melodier samt underhållande och udda texter uppbackade av körsång".

"Radical Waves" är ute nu på alla digitala streamingtjänster. Albumet är även tillgängligt på CD, 180g LP samt färgad 180g LP.

Volcanova:
Samúel Ásgeirsson - Gitarr och sång
Þorsteinn Árnason - Bas och sång
Dagur Atlason - Trummor och sång

Mer Volcanova:

"Radical Waves" LP/CD distribueras av Border i Sverige och Norge. Skivan går även att köpa här:

• volcanova