5 saker att tänka på när man skaffar enskilt avlopp till fritidshus

Behöver du enskilt avlopp till fritidshuset? Här listar vi fem saker som är viktiga att tänka på när du ska skaffa enskilt avlopp till sommarstugan.

Välj ett enskilt avlopp med god marginal i systemet:
I fritidshuset kan det hända att man har större tillställningar runt påsk, midsommar, jul eller nyår. Då ska man välja ett avlopp som klarar av att det plötsligt kan bli stor belastning, från att ha stått tomt i kanske flera månader eller till och med längre än så. Välj ett system som klarar av de förändringarna automatiskt så att inga justeringar krävs beroende på belastning. Det är dumt att välja ett avloppssystem där man precis ligger på gränsen för vad som krävs. Det är inte roligt att stå med illaluktande avlopp mitt under midsommarfirandet.

Välj ett enskilt avlopp som håller länge:
Vad man egentligen alltid borde tänka på när man skaffar enskilt avlopp är långsiktigheten, det är inget man ska behöva göra mer än en gång under sin livstid. Välj något som håller i längden och funkar även när barnen tar över sommarstugan.

Välj enskilt avlopp som är lättskött med låg driftkostnad:
Det är skönt att slippa hålla på för mycket med underhåll, särskilt när man inte är vid fastigheten så ofta. När man kommer ut till sommarstugan vill man inte jobba det första man gör. Så välj en anläggning som inte kräver kemikalier, utan sköter sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Bonus med ett lättskött avlopp är att driftkostnaderna blir låga.

Välj enskilt avlopp som är bra för miljön:
Det är viktigt att ha ordentlig rening i sitt enskilda avlopp, dels för att skydda grundvattnet man får dricksvatten ifrån, men även för att skydda den lokala badviken där man ska ta sig ett dopp och njuta. Väljer man ett avlopp som ligger i framkant miljömässigt kan man vara tryggare med att det kommer vara godkänt av kommunen även längre fram i tiden.

Välj enskilt avlopp med minimalt behov av slamtömning:
Det finns enskilt avlopp där slamtömningsbehovet är mycket lågt. Detta är praktiskt vid ett fritidshus, man slipper hålla koll på när slambilen ska komma och åka ut bara för att se till att man röjt undan vid trekammarbrunnen så det är tillgängligt för slamtömning.

På bilden ser ni ett bioreningsverk från Alnarp Cleanwater.