Strängnäsföretag i kampen mot Ebola

Strängnäs 20150909 - En bättre metod för att hindra smittspridning vid stora epidemier – det är Alron Chemicals senaste forskningsprojekt. Nu har företaget fått en ny vd med en tydlig marknadsfokus och ambitionen att få företaget att växa ännu mer.

Syftet är att få fram en mer effektiv metod och ett mer effektivt desinfektionsmedel att använda för att förhindra smittspridning av Ebola, SARS och andra epidemier hos både människor och djur. Med sin nuvarande produkt har Alron på ideell basis arbetat med saneringen av Strängnäs ridhus där sjukdomen kvark härjade bland hästarna.

I slutet av förra året var Alron ett av företagen som beviljades medel ur Vinnovas fond Forska & Väx. Vinnova är en myndighet som ligger under Näringsdepartementet och har som uppdrag att främja det svenska innovationsklimatet.

"Vi utvecklar en metod för att sprida desinficerande dimma som en gas så att man snabbt kan behandla stora områden, i princip flygplan eller Stockholms tunnelbana. Vi har en produkt för ändamålet, men vi behöver förbättra den", säger Alvin Ronlán, grundare av Alron.

“Alrons ansträngningar att nyttja naturens egna resurser har resulterat i lösningar utan miljöfarliga rester och möjliga tillämpningsområden långt utöver våra konkurrenters” säger Anders Gåhlin, nytillträdd vd. "Det är med stoltet vi nu visar upp vår bredd och kapacitet att bidra med effektiva och miljövänliga produkter till existerande likväl som nya kunder".

Läs hela artikeln