Bra besöksutveckling i Älvdalens kommun

Nu när vi börjar summera vår högsäsong innehållande juli och början av augusti kan vi med glädje rapportera om en mycket bra tillströmning av gäster till vår destination. De företag som nu redan rapporterat in har ökningen av gästnätterna varit upp till 7 % mot föregående år. Detta kommer naturligtvis att visa sig i positiva omsättningssiffror för destinationens företag.

Lika glädjande är att de fyra turistbyråerna i Älvdalen, Särna, Idre och Grövelsjön noterat en bra besökssiffra på alla orter. En genomsnittlig siffra för våra turistbyråer är 130 besökare per dag där Idre turistbyrå toppar med ett snitt om 286 besökare per dag under juli månad.

"- Det är speciellt glädjande att vi får så mycket positiv respons från våra besökare som tycker att de känner sig välkomna in i vår destination då de lämnar vår butik" säger Åsa Blomqvist på Älvdalens turistbyrå.

På turistbyrån i Idre säger Kjell Landén att "- försäljningen över disk varit mycket bra både för boende bokningen som för aktivitetsförsäljningen. Den har gått över förväntan"

"- Vi ser en fortsatt ökning av utländska gäster som tyskar, danskar men framförallt holländska gäster in i vår destination, det är väldigt glädjande" fortsätter Kjell Landén på Idre turistbyrå

"- Vår utveckling har precis börjat inom organisationen vad gäller paketering av resor och marknadsföring av våra besöksmål inom kommunen. Att vi redan fått så många besökare till våra turistbyråer och med så mycket positivrespons gör oss mycket glada och stärkta inför framtiden, säger Joacim Johansson ordförande i Älvdalen Turism

Älvdalen Turism Ekonomisk Förening är en näringslivsbaserad organisation med syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intresse genom att bidra till utveckling, marknadsföring, information och försäljning av olika produkter i Älvdalens kommun. Organisationen driver de fyra turistbyråerna i Älvdalens kommun på uppdrag av kommunen. Dessutom bedriver man gemensam marknadsföring för destinationen och den för destinationen gemensamma hemsidan.

För mer information kontakta:

Jocke Johansson, Ordförande Älvdalen Turism ek förening, telefon 0253-41289

Peter Entian, Turismsamordnare, Älvdalens kommun, telefon 0253-31506