H.K.H. Prinsessan Sofia inviger nya Älvdalsskolan

Den 29 november 2019 invigs Älvdalens nya skola. Byggnationen har skett i flera etapper och pågått sedan 2016. Nu är hela skolan färdig med plats för elever från förskoleklass till årskurs 9. Det är en historisk händelse för älvdalingarna och det är med stor glädje Älvdalens kommun välkomnar H.K.H. Prinsessan Sofia att inviga skolan.

Prinsessan Sofia är uppvuxen i Älvdalen och gick nio år i den gamla skolan som revs för att göra plats för framtidens skola. En ny skola signalerar definitivt framtidstro och kommunen visar att man satsar på barn och ungdomar.

Vid invigningsceremonin medverkar även Landshövding Ylva Thörn och Kommunalråd Kjell Tenn.

Ceremonin efterföljs av Öppet hus med bland annat visning av lokalerna, musikunderhållning av Älvdalens musikskola och servering.

För mer information om programmet:

Ing-Marie Bergman, informatör och programansvarig

ing-marie.bergman@alvdalen.se

Fakta om nya Älvdalsskolan

Den nya skolan är placerad i en kulturhistoriskt värdefull miljö mitt emellan tingshus och kyrka och har arkitektoniskt anpassats till platsen. Fasaden är av trä, med inspiration från bland annat det över 700 år gamla kyrkhärbret. Invändigt kännetecknas skolan av ljus och rymd, med stora fönster och god ljudmiljö. Inredningen inspireras av lokala material från hantverkstraditioner såsom vävning och flätning.

• Dalarna

Sveriges närmaste vildmark Det andra bara drömmer om har vi i överflöd. Älvdalens kommun, "En kommun - tre riken".
I södra kommundelen delas den gamla socken mitt itu av det forsande vattnet i Österdalälven. Där ansluter också Rotälvens vatten, så södra Älvdalen kan med rätta kallas Älvriket.
Efter åtta mils resa norrut genom sjumilaskogen! kommer man till Särna, där du på skogsmuseet Lomkällan kan bekanta dig med forna tiders skogsbruk. Särna är Skogsriket.
Utför Idrefjälls branta sluttningar kan du släppa loss på skidor. Eller varför inte en stärkande sommarvistelse i Grövelsjöfjällen? Kom hit och upptäck våra tre riken, du också!
Storslaget, actionfyllt och avkopplande - den optimala kombinationen för dig som gillar natur  och friluftsliv.
Från Älvdalen i söder till Grövelsjön i norr väntar mer än 7000 km2 riktig vildmark.