Första steget mot ny förvaltningsorganisation taget

Under Kommunstyrelsens sammanträde den 9 april togs beslut att fastställa en övergripande förvaltningsstruktur kopplad till den nya politiska organisationen. Förvaltningsstrukturen innebär en utbildningsförvaltning, en omsorgsförvaltning, en förvaltning för individ- och familjeomsorg, en samhällsplaneringsförvaltning och ett kommunledningskontor.

Strukturen bygger på modellen att varje nämnd ska ha en egen förvaltning och att varje förvaltnings verksamhet speglar nämndernas ansvarsområden. Med detta beslut är samtidigt det första steget mot den nya förvaltningsorganisationen taget.

Ökad samordning
Som ett led i att anpassa förvaltningsorganisationen till den politiska organisationen kommer funktionerna inom ekonomi, personalfrågor, ärendefrågor, IT-frågor och upphandling att samlas och samordnas. Detta görs för att skapa en så enhetlig hantering av ärenden inom dessa områden som möjligt. Samordningen kommer även att utgöra grunden för arbetet med respektive förvaltnings slutliga utformning och syftar bland annat till att stärka en gemensam helhetssyn och ökad likformighet.

Fritidsanläggningar flyttas till Kommunstyrelsen
Beslutet innebär även att Kommunstyrelsens nya utskott för kultur och fritid tar över det samlade ansvaret för all fritidsverksamhet från Nämnden för samhällsplanering. Detta innebär ansvar för fritidsanläggningar, Hanaslöv, friluftsbad, båthamn, cykelleder samt lokalbokning. Personalen berörs genom att de organisatoriskt kommer att tillhör kommunledningskontoret.

Nästa steg
Till kommunstyrelsens sammanträde den 4 juni 2013 ska kommunchefen och övriga förvaltningschefer presentera ett utarbetat, slutligt och detaljerat förslag till organisation för respektive förvaltning.

Bakgrund
Kommunfullmäktige beslöt 26 februari 2013 att fastställa en ny politisk organisation. Genom samma beslut fick kommunstyrelsen i uppdrag att senast 30 juni 2013 utreda och fastställa en ny förvaltningsorganisation som är anpassad till den nya politiska organisationen. Kommunstyrelsen fick också mandat att göra de anpassningar av budget och redovisning som föranleds av en ny förvaltningsorganisation.