Alvesta klättar på lista över Sveriges miljöbästa kommuner

Alvesta kommun klättar nästan 100 placeringar på Aktuell Hållbarhets kommunrakning 2022. Det innebär att Alvesta nu ligger på plats 27 över Sveriges miljöbästa kommuner.

Rankingen ”Miljöbästa kommun” är en årlig undersökning som visar hur väl Sveriges kommuner integrerar klimat- och hållbarhet i den kommunala agendan. 2021 låg Alvesta på plats 122 och i år hamnar kommunen på plats 27.

– Det är ett resultat av vårt aktiva arbete med Agenda 2030. I Alvesta har vi beslutat att göra Agenda 2030 till en del av vår styrmodell, vilket innebär att vi jobbar med de globala hållbarhetsmålen i vårt dagliga arbete. Vi är väldigt glada att se att detta nu ger resultat, säger Per Ribacke kommunstyrelsens ordförande.

Rankningen baseras på enkätfrågor som Aktuell Hållbarhet skickat ut till Sveriges kommuner samt på aktuell data från 10 andra källor, bland annat statistik från Vattenmyndigheten, SCB, Kolada, Djurens rätt och Avfall Sverige. Även nyckeltal om klimatdata ingår.

Även kommunchef Camilla Holmqvist är glad över resultatet:

– Vi har en styrmodell som bygger på tillitsbaserad styrning. Att ge varje medarbetare och varje chef större handlingsutrymme tror jag har varit en framgångsfaktor i vårt arbete med hållbarhetsfrågor.

– Ska vi nå målen i Agenda 2030 krävs det mod, en förmåga att tänka nytt och att vi kan jobba tillsammans såväl inom kommunen som med våra invånare och näringsliv. Här har vi nått långt, men vi vet att vi kan nå ännu längre!

Läs mer om kommunrankingen på Aktuellhållbarhets webbsida

Per Ribacke, kommunstyrelsens ordförande, 0472 150 15
Camilla Holmqvist, kommunchef, 0472 150 09