Alvesta Kommun bäst i länet på myndighetsutövande till näringslivet

Alvesta Kommun bäst i länet på myndighetsutövande till näringslivet

I den årliga attitydundersökningen från Svenskt Näringsliv om företagsklimatet i Sveriges kommuner går Alvesta framåt med förbättrat omdöme i flera frågor. Man förbättrar sig på nio olika områden av fjorton, fyra områden är oförändrade och man minskar i omdöme inom ett område. Alvesta kommun får högst betyg i länet av näringslivet när det kommer till myndighetsutövande. Man går också framåt inom områden som politikernas attityder till näringslivet, information, dialog, upphandling och service och bemötande.

Alvesta ökar sitt sammanfattande omdöme om företagsklimatet för fjärde året i rad och i år från 3,57 till 3,62(Sverigesnittet 3,37) och klättar från plats 5 till plats 3 i länet efter Markaryd och Ljungby.

- Den årliga undersökningen från Svenskt näringsliv kommer och man ställer sig frågan hur den kan få så stort genomslag. Sedan är det roligt att vi får det bekräftat om vårt positiva jobb när det gäller ”Serviceinriktad myndighetsutövning”, det är den bild vi får när vi är ute på företagsbesök säger Per Ribacke kommunstyrelsens ordförande i Alvesta.

- Jag vill lyfta fram våra duktiga medarbetare som gör ett mycket gott arbete. Sedan blir man klart stolt över att just dessa parametrar på alla punkter är bäst i länet. Vi jobbar ständigt med att försöka förbättra oss och föra en dialog med företagarna i kommunen för på bästa sätt tillsammans skapa ett bra företagsklimat fortsätter Per Ribacke.

-Det sammanfattande omdömet ger oss en fingervisning vad näringslivet i kommunen tycker om att verka här. Den positiva trend som vi har sedan ett antal år i det sammanfattande omdömet håller i sig. Det är viktigt för oss att företag kan starta, växa, skapa arbetstillfällen och utvecklas i hela vår kommun säger Thomas Haraldsson kommunalråd i Alvesta

-Det är oerhört glädjande att Alvesta kommun får ett gott sammanfattande omdöme av våra företagare. Ett tillitsbaserat arbetssätt med öppen dialog är framgångsfaktorn, säger Camilla Holmqvist kommunchef i Alvesta. Med dagens samhällsutmaningar är det viktigare än någonsin att arbeta tillsammans för att utveckla kommunens attraktivitet och skapa så god service som möjligt för våra invånare, besökare och företag.

-Som alltid när det gäller undersökningar och statistik så får man ta det lite för vad det är men det ger oss ändå en bekräftelse på att vi tillsammans med våra duktiga företagare i kommunen tar kliv fram åt och utvecklar vårt samarbete och vår service till dem. Det visar att vi är på rätt väg men vi måste vara ödmjuka för att detta är ett långsiktigt arbete och inte minst nu med den svåra situation som råder i näringslivet i och med corona-pandemin säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta Kommun.

-Vi startade med våra rundbordsfrukostar ute på företag för lite mer än ett år sedan för att förbättra dialogen och har också ökat informationen till näringslivet. Det tillsammans med att vi internt har lyft mer om frågan av service och bemötande kan nog ha påverkat vårt förbättrade resultat i år säger Ola Agermark

För mer information kring företagsklimatet se

Per Ribacke, kommunalråd0472-15015
Thomas Haraldsson, kommunalråd0472-15070