Kommunen klättrar 79 placeringar i årlig ranking om företagsklimat

Kommunen klättrar 79 placeringar i årlig ranking om företagsklimat

I den årliga attitydundersökningen från Svenskt Näringsliv om företagsklimatet i Sveriges kommuner som släpptes i maj gick Alvesta framåt med förbättrat omdöme i flera frågor. Nu har rankingen över företagsklimatet i Sveriges kommuner släppts och Alvesta Kommun klättrar 79 placeringar till plats 74. Det är kommunens hittills bästa placering.

Man förbättrar sin ranking inom flera områden och klättrar nu till plats tre i Kronobergs län efter Markaryd och Ljungby.

- Det är mycket glädjande att vi klättrar så mycket som vi gör på rankingen i år! Vi antog politiskt en ny näringslivsstrategi för några år sedan och ser att vårt arbete tillsammans med företagen ger resultat. Vi har fantastiska företag som är en stor del i samarbetet och vårt goda företagsklimat i kommunen!säger Per Ribacke kommunstyrelsens ordförande i Alvesta.

-Vi jobbar ständigt med att försöka förbättra oss och föra en dialog med företagarna i kommunen för att på bästa sätt tillsammans skapa ett bra företagsklimat fortsätter Per Ribacke.

-Vår klättring och rankingplacering ger oss en fingervisning kring vad näringslivet i kommunen tycker om att verka här. Den positiva trend som vi har sedan ett antal år i det håller i sig. Det är viktigt för oss att företag kan starta, växa, skapa arbetstillfällen och utvecklas i hela vår kommun säger Thomas Haraldsson 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Alvesta

-Det är oerhört glädjande att Alvesta kommun får ett gott omdöme av våra företagare och att vi klättrar på rankingen. Ett tillitsbaserat arbetssätt med öppen dialog är framgångsfaktorn, säger Camilla Holmqvist kommunchef i Alvesta. Med dagens samhällsutmaningar är det viktigare än någonsin att arbeta tillsammans för att utveckla kommunens attraktivitet och skapa så god service som möjligt för våra invånare, besökare och företag.

-Det är jättekul att vi förbättrar oss som vi gör på rankingen och det ger oss ändå en bekräftelse på att vi tillsammans med våra duktiga företagare i kommunen tar kliv fram åt och utvecklar vårt samarbete och vår service till dem. De är ett långsiktigt arbete och inte minst nu med den svåra situation som råder i näringslivet i och med Corona-pandemin säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta Kommun.

-Vi tog fram en näringslivsstrategi för ett par år sedan med olika fokusområden varav ett var en förbättrad samverkan och bättre företagsklimat vid sidan av områden som till exempel tillgång till verksamhetsmark, kompetensförsörjning med mera. Vi har gjort en hel del olika saker för ett förbättrat företagsklimat och nu har vi också för någon vecka sedan startat upp ett VD-råd i kommunen för att kunna samverka ännu mer och bättre kring större frågor som är viktiga för näringslivet säger Ola Agermark

För mer information kring företagsklimatet se www.fortagsklimat.se

Kontakt:

Per Ribacke, kommunalråd0472-15015