Mycket positiv gensvar om skolluncherna till gymnasieelever

Vid en uppföljning efter tre veckor med alla anslutna näringsidkare visade det sig att initiativet är mycket lyckat. Mellan 40-48 % av eleverna hämtar i snitt ut mat varje dag, räknat på de intervall som man har sagt att om hur många luncher som hämtas ut hos varje näringsidkare. Det innebär nästan i nära 300 luncher per dag.

Alvesta kommun har fått mycket positivt gensvar för sitt initiativ att erbjuda gymnasieleverna att hämta lunch hos lokala restauranger och livsmedelsbutiker i kommunen. Sedan 14 april erbjuds de gymnasielever som har distansundervisning att genom en app med en QR-kod hämta lunch för ett värde av 67 kr inklusive moms.

I stort sett alla näringsidkare var mycket positiva till upplägget. De ansåg att det var ett extra tillskott att hjälpa dem igenom den pågående krisen samt att nya målgrupper uppstått på vissa håll. Antalet elever som hämtar mat varierar av förklarliga skäl från uthämtningsställe till uthämtningsställe och beror bland annat på utbud, efterfrågan och elevunderlag på orten.

• Vi är positivt överraskade det blir en merförsäljning för oss som är behövlig. Man har nästan fått nya stamgäster då många av eleverna återkommer flera gånger i veckan. Vi är väldigt nöjda med att kommunen gör detta och ungdomarna är mycket trevliga positiva när de kommer till oss, säger Markus Askmarken på Restaurang Mango.
  • Det här är en bra och lyckad åtgärd, jag har pratat med en hel del ungdomar som verkligen uppskattar detta. De företag jag har varit i kontakt med är väldigt positiva och glada för att få hjälpa till i detta läge. Det var lite struligt i början, men man ska ändå säga att det gick väldigt fort och nu upplever vi att de fungerar bra säger kommunstyrelsens ordförande Per Ribacke
  • Jag är glad att våra ungdomar tagit till sig av erbjudandet och verkligen använt det. I länet är Alvesta kommun ensamma om detta koncept, som bevisligen varit väldigt uppskattat. För oss är det viktigt att ungdomarna har möjlighet att få näringsriktig mat även under distansundervisningen. Samtidigt är detta ett sätt att hålla igång den lokala marknaden så mycket som möjligt. Bevisligen är detta ett win-win-koncept. En viktig förutsättning har varit att denna app går att använda runt om i kommunen så även de på landsbygden kan handla hos en näringsidkare relativt nära hemmet säger Thomas Haraldsson kommunalråd i Alvesta Kommun

Per Ribacke, 0472 150 15
Thomas Haraldsson, 0472 150 70