Hur påverkar fondavgiften ditt sparande?

Vilka faktorer är avgörande för dig när du ska välja vilken eller vilka du ska investera i? Är fondavgiften en av dem? Om inte så kommer den att bli det efter att du läst det här inlägget. Fondavgiften påverkar nämligen ditt sparande mycket och du kan förlora stora summor helt i onödan genom att investera i fonder med för hög avgift. Detta beror på att desto större avgifter fondbolagen tar ut varje år, desto mindre pengar blir det för dig att få avkastning på och desto mindre kan du få ut av ränta-på-ränta effekten.

Ett exempel på att visualisera effekten av avgiften

Vi utgår från att du idag inte har någonting sparat i fonder, alltså inget startbelopp men att du ska investera 2 000 kr i månaden i fonder. Vi kommer att jämföra som har avgift på 0,5%, 1%, 1,5% och 2% och vi kommer att analysera resultatet efter 5 år, 15 år och 30 år.

I det här exemplet kommer avkastningen vara densamma hela tiden, 8% per år och vi kommer inte att ta någon hänsyn till inflation eller skatter.

5 år 15 år 30 år
Avgift på 2%
Kapital: 142 734 kr 584 092 kr 1 952 540 kr
Avgift: 9 328 kr 119 691 kr 983 761 kr
Avgift på 1,5 %
Kapital: 145 018 kr 611 754 kr 2 158 706 kr
Avgift: 7 044 kr 92 029 kr 777 595 kr
Avgift på 1%
Kapital: 147 333 kr 640 871 kr 2 389 329 kr
Avgift: 4 729 kr 62 912 kr 546 972 kr
Avgift på 0,5 %
Kapital: 149 681 kr 671 520 kr 2 647 406 kr
Avgift: 2 381 kr 32 263 kr 288 895 kr

Tabellen visar att avgiften spelar en enorm roll för avkastningen i framtiden. Det är lätt att tänka på att 0,5% eller 2% ränta per år inte borde vara någon större skillnad men det blir det på grund av ränta-på-ränta effekten. Sanningen är att på 30 år så är skillnaden så stor som 694 866 kr i förlorat kapital!

För att avgöra om en fond är bra prissatt kan man titta på fonder inom samma kategori och jämföra avkastningen i förhållande till kostnaden för dem. Har fonden presterat bättre än sitt jämförelseindex brukar vara en positiv indikator. Men om det går att få samma avkastning, eller bättre, i en fond som kostar mindre så är det läge att byta fond. Dock är det viktigt att komma ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för hur det kommer att gå i framtiden!