Pressmeddelande -

​Prisceremoni och utdelning av Drottning Silvias pris och Alzheimerfondens stora forskningspris.

Prisceremoni och utdelning av Drottning Silvias pris till en ung alzheimerforskare och Alzheimerfondens stora forskningspris. De båda priserna delas ut av Hennes Majestät Drottningen i samband med Silviahemmets Stora Inspirationsdag i Stockholm den 24 april 2015.

Vem som tilldelas ”Drottning Silvias pris till en ung alzheimerforskare” är ännu inte offentliggjort, utan kommer att kungöras den 24 april. Priset instiftades 2014 av Alzheimerfonden med anledning av Drottningens 70-årsdag.

Mottagarna av ”Alzheimerfondens stora forskningspris” är professor Henrik Zetterberg och biträdande professor Martin Hallbeck. De delar på en prissumma som uppgår till 5 miljoner kronor. Priset har instiftats tack vare den donation som Alzheimerfonden erhöll i somras i form av en 1934 Mercedes-Benz 500 K Special Roadster. Priset delas ut till donatorns ära.

Övriga priser som delas ut under kvällen är: Silviahemmets Forsknings- och Utbildningsstipendium, Queen Silvia Nursing Award (SCI) samt pris till Bästa demensboende och Bästa team i hemtjänsten (Svenskt Demenscentrum och Demensförbundet).

Kvällen genomförs av Silviahemmet i samarbete med Alzheimerfonden, Swedish Care International, Svenskt Demenscentrum och Demensförbundet.

Konferencier är Renée Nyberg och sång framförs av Anders Ekborg.

Tid och plats
Datum: 24 april 2015 Tid: 16.30-19.00. Lättare mat samt dryck serveras från kl 16.30. Prisceremonin startar kl 17.00. Plats: Hotell Hilton Slussen, Stockholm

Anmälan
Media är hjärtligt välkomna till prisceremonin. Anmäl deltagande senast tisdag den 21 april till Christina Nemell på christina@alzheimerfonden.se eller 0739-63 02 67.

Liselotte Jansson

Presskontakt Generalsekreterare +46 (0)70-481 70 43

Hedvig Spångmark

Presskontakt Kommunikatör +46 (0)76-142 06 93

Bara forskning kan stoppa Alzheimers sjukdom

Alzheimerfonden är en insamlingsorganisation som är en av de viktigaste bidragsgivarna till forskningen kring demenssjukdomar. Ett vetenskapligt råd, lett av några av Sveriges främsta forskare, granskar alla forskningsansökningar och väljer ut de mest lovande projekten för beslut av Alzheimerfondens styrelse. De flesta rör Alzheimers sjukdom, men vi stöder även forskning kring andra typer av demenssjukdomar. Stora framsteg har på senare tid gjorts inom forskningen, men mer resurser behövs för att få fram botemedel och bromsmedicin. Alzheimerfonden ger också stöd till projekt som kan göra det lättare för drabbade och anhöriga att leva med sjukdomen.

Alzheimerfonden har insamlingskonton
BG 901-1198, PG 90 11 19-8