Brist på tillgängligt resande – ett globalt problem

Brist på tillgängligt resande – ett globalt problem

Idag har över två miljarder människor världen över särskilda behov vid resor, på grund av bland annat ålder och funktionsvariationer. Samtidigt visar en ny rapport, framtagen på uppdrag av Amadeus, att varken resebranschen eller den offentliga sektorn möter dessa personers behov.

Rapporten, Voyage of discovery: Working towards inclusive and accessible travel for all, visar att några av de främsta hindren mot tillgängligt resande för alla är felaktig eller otillräcklig information, samt kunskapsbrist inom kundservice. Utvecklingen mot ett mer inkluderande och tillgängligt resande kräver alltså åtgärder inom ett antal områden.

Dessa områden inkluderar bland annat globala standarder för information och service, möjlighet till individanpassade resor, liksom ett ökat samarbete mellan privat och offentlig sektor. Teknikens roll i tillgängligt resande blir dessutom allt större och funktioner såsom röstigenkänning har blivit vanliga inslag. Här finns också stora möjligheter för företag och startups att utveckla affärsidéer kring tillgängligt resande. Ett exempel är bokningssajten Handiscover, som klassificerar semesterboenden utefter hur tillgängliga de är för personer med särskilda behov.

Rapporten visar att resenärer med särskilda behov i högre grad än tidigare förväntar sig att deras behov ska mötas, som en del av standard-servicen och utan extra kostnad.

- Att eliminera hinder för att resa, individanpassa reseerbjudanden, använda teknik för att ytterligare underlätta för resenärer och skapa en mer tillgänglig infrastruktur där personer själva kan navigera, kommer att vara till nytta för alla, säger Alex Luzárraga, Vice President, Corporate Strategy på Amadeus.

Tillgängligt resande är ett av de områden som ingår i Amadeus CSR-arbete. Studien baseras på cirka 800 intervjuer med resenärer med särskilda behov, branschexperter, samt representanter från såväl den privata som offentliga sektorn och internationella institutioner.

Rapporten finns att ladda ner här.