Digital identitet skapar en bättre reseupplevelse

Digital identitet skapar en bättre reseupplevelse

Vi lever i en digital värld, men det finns fortfarande spår av det gamla sättet att göra saker på. Till exempel behöver vi fortfarande ha ett pappersvisum till incheckningsdisken på flygplatsen, eller köa vid hotellreceptionen för att visa upp våra pass. Med digital identitet skulle det bli smidigare.

Amadeus vill utforska konceptet Digital Identity (Digital ID), dess tillväxt, potential och inverkan på hela resan. Det är en innovativ teknologi, som är redo att ha en betydande inverkan över reseekosystemet under de kommande åren, och Amadeus ligger i framkant av implementeringen för att leverera en exceptionell reseupplevelse.

Digital identitet definieras vanligtvis som en ”en-till-en”-relation mellan en person och deras online-närvaro. Det kan bestå av flera konton, autentiseringsuppgifter och rättigheter, alla kopplade till en individ.

Idag måste resenärer vanligtvis dela någon form av identitet - på papper, på en enhet - i många skeden av sin resa: från inloggning på en resewebbplats, till incheckning, flygplatssäkerhet, ombordstigning och vid hotellreceptionen för att bara nämna några.

Amadeus Travel Ready by Traveler ID är vår ambitiösa plan för att förenkla situationen. Lösningen ger reseföretag en chans att automatisera och digitalisera passverifieringsprocesser vid incheckningen, vilket tar bort onödiga manuella friktioner och tillhörande köer över hela resan. Under de kommande månaderna kommer Amadeus att ge möjligheten att implementera ytterligare funktioner, vilket underlättar de biometriska identifieringsprocesserna på flygplatsen via reseföretagens mobilapplikationer. Till exempel har vi implementerat ny teknologi med en partner på Narita flygplats i Japan. Passagerare kan nu checka in i en av flera biometriska kiosker där deras ansiktsbild tas och verifieras mot deras pass. När verifieringsprocessen är klar behöver passagerarna inte visa några fysiska dokument från väskans inlämning till säkerhet och ombordstigning.

Siffror från IATA Global Passenger-undersökningen visar att tre fjärdedelar av passagerarna skulle vara ivriga att använda biometri i stället för pass eller boardingkort. När fördelarna med digital identitet kommer i fokus, försöker fler människor att utnyttja dem.

Amadeus arbetar tillsammans med myndigheter som Europeiska Unionen med utvecklingen av EU Digital Identity Wallet, samtidigt som vi deltar i utbyggnaden av standarder som IATA One ID och W3C. År 2023 deltog Amadeus i den första integrerade shoppingresan med hjälp av digital identitet, med IATA och över 10 partners och kommer att fortsätta att bidra till detta initiativ under 2024.

Vi samarbetar med alla reseaktörer – från flygbolag, till hotell, biluthyrningsföretag och resebyråer – som vill använda sig av denna innovativa teknologi idag.

Klicka här för att läsa hela artikeln på Engelska.

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com