Enklare att boka affärsresor med Ryanair genom Amadues

Nu blir det ännu enklare för resebyråer att boka Ryanairs Business Plus Fare-biljetter för affärsresenärer.

Bra sittplatser, snabb ombordstigning, förtur i säkerhetskontrollen, gratis incheckning av bagage och ombokningsbara biljetter. Det är några av de saker som dagens affärsresenärer värdesätter högst.

För att möta kraven från affärsresenärerna har Ryanair lanserat Business Plus Fare, som låter resebyråer boka biljetter som automatiskt omfattar tjänsterna ovan utan extra kostnad. Business Plus Fare är nu tillgänglig för resebyråer genom Amadeus.

– Affärsresenärer har tillräckligt att tänka på när de är ute och reser. Vi vill göra bokningsprocessen smidigare och själva resan trevligare för dem så att de istället kan fokusera på sina jobb, säger Tim Howe Schroeder, Head of Corporate Sales på Ryanair.

– Amadeus jobbar ständigt på att förbättra reseupplevelsen genom att förse flygbolag som Ryanair med lösningar som skapar mer relevanta och riktade erbjudanden för sina resenärer. Vi har också det största nätverket av resebyråer i världen och ingen annan GDS-leverantörer kan erbjuda samma exponering mot företagskunder som vi, säger Decius Valmorbida, Vice President of Distribution Marketing på Amadeus.

Runt 67 procent av alla bokningar i business och första klass görs via en indirekt kanal. Amadeus är den enda GDS:en med en så kallad Light Ticketing-teknik, en integration som tillåter resebyråer att boka lågprisbolag enligt samma process som används för de mer traditionella flygbolagen.

Under de tre första kvartalen 2015 såg Amadeus att bokningar med lågprisflygbolag genom resebyråerna ökade med 16,3 procent jämfört med samma period året innan. Idag distribuerar fler än 80 lågprisbolag och hybrid-flygbolag sina biljettpriser till resebyråer genom Amadeus.

Vad ingår i Ryanairs Business Plus Fare?

• Gratis incheckat bagage på 20 kg
  • Gratis incheckning på flygplatser
  • Premiumsäten med extra benutrymme och/eller snabb avstigning (i mån av tillgänglighet)
  • Prioriterad ombordstigning
  • Prioriterad säkerhetskontroll (endast på flygplatser som erbjuder tjänsten)
  • Flexibla biljettändringar utan extra kostnad

Jesper Söderström
VD, Amadeus Scandinavia
E-mail: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 13 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS. MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca och den globala bloggen www.amadeus.com/blog