Ny studie visar hur företag kan förbättra ROI på affärsresor

Ny studie visar hur företag kan förbättra ROI på affärsresor

På många företag, oavsett storlek och bransch, ser man ett stort värde i affärsresor genom möjligheten att kunna mötas ansikte mot ansikte. Men resor medför stora kostnader och företag behöver därför kvantifiera värdet av resorna för att försäkra sig om att både företaget och resenärerna får ut så mycket som möjligt av investeringen.

Studien Managing Every Mile, gjord av The London School of Economics and Political Science (LSE), på uppdrag av Amadeus, visar hur företag kan anta ett mer strategiskt tillvägagångssätt i hanteringen av Travel & Expense (T&E). Detta genom att etablera ett omfattande ramverk för hur värdet av affärsresor kan maximeras – både för företaget och för resenären.

Managing Every Mile bygger på insikter från seniora beslutsfattare på internationella bolag och visar att genom proaktiv hantering av T&E, samt användning av best practices och automatiserad teknik, kan organisationer reducera kostnader, öka medarbetarnöjdheten och hantera varje affärsresa på bästa möjliga sätt.

– Även om det inte finns en enda lösning som passar alla så visar studien på flera möjligheter att öka ROI från T&E-hanteringen, inte minst genom ett ökat teknikanvändande, säger Arlene Coyle, CCO Corporate Solution Sales and Marketing of Business Travel, på Amadeus.

Rapporten innehåller följande rekommendationer:

_T&E-programmet måste ligga i linje med företagets strategiska prioriteringar: Sex strategiska prioriteringar kopplade till utgiftshantering inom T&E identifierades: tillväxt, kostnadsminimering, operativ effektivitet, anställdas produktivitet, riskeliminering och informations- och analyshantering. Prioriteringarna tenderade att reflektera funktionella roller, men beslutsfattarna var överens om att företag bara kan få ut det mesta av sina investeringar i affärsresor när alla mål ligger i linje med varandra.

_Utläggprocessen är inte det enda sättet att kontrollera ett företags T&E på: Två tredjedelar av de beslutsfattare som intervjuades påpekade att utläggsprocessen orsakar frustration både hos användare och ledning. Avsaknaden av best practices i T&E-hanteringens tidiga stadier påverkar resenärens upplevelse negativt och gör också hanteringen av utlägg mer komplex på ledningsnivå.

_Teknik har en avgörande roll i T&E-hanteringen: Beslutsfattare är ofta väl insatta i teknikens betydelse för maximerandet av T&E-hanteringen. Runt 60 procent av de beslutsfattare som intervjuades övervägde att byta ut sina IT- och T&E-system de kommande 1-3 åren för att förbättra utgiftshantering inom T&E, istället för att använda sig av strategier för kostnadskontroll.

Hela rapporten går att ladda ner på www.amadeus.com/managing-every-mile

Amadeus är en teknikinnovatör med lösningar och tjänster som kopplar ihop hela resebranschens ekosystem – från operatörer och återförsäljare till köpare och resenärer – vid resans alla skeden.

Vi har idag över 14 200 anställda, mer än 70 lokala kontor och är verksamma i fler än 195 länder. Amadeus huvudkontor är beläget i Madrid, forskning och utvecklingscenter bedrivs i Nice och all operativ verksamhet hanteras från ett datacenter i Tyskland. Vi har även regionala kontor i Bangkok, Boston, Dubai, Miami, São Paulo och Singapore.