Gå direkt till innehåll
Över hälften av skandinaverna tycker att priset är viktigast vid bokning av resa

Pressmeddelande -

Vilken resenärstyp är du? Vid bokningen av en fritidsresa finns det flera faktorer att ta hänsyn till, men för de flesta är priset det allra viktigaste. Detta visar en ny rapport från Amadeus.

Så många som 51 procent av respondenterna i Amadeus undersökning anger att priset är den mest avgörande faktorn när de bokar sin fritidsresa. 32 procent av de tillfrågade tar främst hänsyn till säkerheten och resterande 17 procent gör sin bokning baserat på status.

– När vi genomfört undersökningen har tre tydliga resenärstyper identifierats; prisjägaren, trygghetsresenären och statusresenären, säger Markus Nilsson, Head of Sales Online Travel på Amadeus Scandinavia. Dessa resenärstyper har identifierats baserat på vad de värdesätter högst vid själva bokningen av resan, samt hur deras bokningsmönster ser ut.

Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för resenärers behov, känslor och beteenden, vilket kan hjälpa reseföretag att utveckla produkter och tjänster för resenärer. Rapporten utgår från de identifierade resenärstyperna och beskriver hur respektive kategoris resebokningsprocess går till, och ger tips till reseföretag om hur de kan möta sina kunder i bokandets olika faser.

Fördelningen mellan de tre olika resenärstyperna är ganska jämn över Skandinavien. Det är endast Danmark som sticker ut något när det kommer till statusjägaren med 19 procent jämfört med Norge (15 procent) och Sverige (17 procent).

Undersökningen visar också att singlar kategoriserar sig oftare som prisjägare, medan sambos och gifta oftare ser sig som statusjägare.

Nedan är en beskrivning av de tre identifierade resenärstyperna:

Prisjägaren
Prisjägaren är resenären som letar efter det lägsta priset på både flyg och hotell. Ett bra pris går till och med före bra restider och bekvämlighet. Prisjägaren använder ofta jämförelsesajter för att hitta det lägsta priset och välkomnar rabatter och erbjudanden för flyg och hotell. Att ägna mycket tid på att söka på flera webbplatser är inga problem för den här resenärstypen.

Trygghetsresenären
Trygghetsresenären är en person som undviker risker och vill ha fullständig kontroll över hela bokningsprocessen. Helst ska resan bokas i god tid och främst hos välkända resebyråer och flygbolag med personlig kontakt, för att försäkra sig om att bokningen blir korrekt. Trygghetsresenären föredrar att åka på charterresor eller paketresor. Inom denna kategori finns många barnfamiljer, som ofta prioriterar trygghet och smidighet då de ska resa.

Statusresenären
Statusresenären föredrar lite mer komfort och lyx jämfört med de övriga resenärstyperna. En resa ska vara något man unnar sig i form av njutning. Statusresenären är villig att betala mer för komforten och försöker undvika budgetföretag vid bokning. Lyx och glamour är något som lockar, samt den sociala status man uppnår vid att vara först med att upptäcka ett visst resmål eller hotell. Denna typ av resenär vet vad han/hon vill uppleva och föredrar att boka i god tid hos noggrant utvalda aktörer.

Du kan ladda ner hela rapporten här.

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en kvantitativ studie och kvalitativa intervjuer. Den kvantitativa delen genomfördes mellan 15 mars-6 april 2018 med 1 459 respondenter i Sverige, Norge och Danmark. Den kvalitativa delen genomfördes i januari-februari 2018 med totalt 16 intervjuer.

Amadeus lösningar hjälper resenärer att hitta och planera sina resor genom reseagenter, sökmotorer, charterresebyråer, flygbolag, flygplatser, hotell, hyrbilar och tåg.

Vi har utvecklat vår teknik tillsammans med partners i resebranschen i över 30 år. Genom att kombinera omfattande insikter i hur människor reser med förmågan att utveckla och leverera de mest komplexa, pålitliga och verksamhetskritiska system för våra kunder bidrar vi till att koppla samman 1,6 miljarder människor per år med reseleverantörer i över 190 länder.

Med 16 000 anställda på 70 kontor världen över har vi både ett globalt perspektiv och lokal närvaro på de marknader där kunderna behöver oss.

Vi finns till för att skapa framtidens resande och arbetar ständigt för att utveckla bättre teknik som skapar bättre resor.

Amadeus är ett IBEX 35-företag, listat på spanska börsen under AMS.MC.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com. Följ oss på våra sociala kanaler: Facebook GlobalFacebook Scandinavia, Twitter, Linked In och Youtube.

Presskontakt Marketing Communication

About Amadeus