Sju trender som kommer att öka affärsresandet för 2024

Sju trender som kommer att öka affärsresandet för 2024

Den nya rapporten ”Business Travel Trends 2024”, producerad av Globetrender och Cytric Easy av Amadeus tar upp ”Multipla resemål”, ”Team resor”, och ”AI Personliga assistenter” (AI PAs) som några av de sju trenderna som kommer att höja affärsresandet för 2024. Att maximera värdet från varje affärsresa är en vital ingrediens när marknaden växer.

1. AI PAs revolutionerar självbokade resor

För företagsresenärer har uppkomsten av generativ artificiell intelligens (Gen-AI) katalyserat ankomsten av AI Personliga assistenter "AI PAs." Dessa intelligenta, 24/7, lösningar kan tålmodigt hjälpa till med allt från rådgivning om resvägsalternativ till att använda naturligt språk som vägleder resenären genom sitt företags resepolicy.

2. Team resor i fokus (Executive Field Trips)

Strategiska resor kommer att skjuta i höjden 2024. Schemaläggning av teambuildingsdagar har ofta använts för att föra människor samman, men en förändring mot längre resor bort, ofta i naturen, ger upphov till den spirande trenden. Dessa företags off-sites tas till nästa nivå med ett allt större utbud av uppslukande, överraskande och ibland till och med extrema upplevelser, både på inhemska platser och utomlands.

3. Multipla resemål (Objective Stacking) för att höja värdet av affärsresor för företaget och den anställde

Under de kommande åren kommer ”multipla mål” ("Objective Stacking") – en term som myntats av Globetrender för att beskriva resor som är planerade för att uppfylla flera mål – blir standardsättet att arbeta för att maximera effektivitet och värde. Istället för att flyga in och ut för ett möte, försäljningsargument eller evenemang, kommer affärsresenärer att behöva skapa utrymme för att träffa kunder, göra affärer, undersöka expansionsmöjligheter, genomföra konkurrentanalyser eller de kanske till och med vill tagga på semester.

4. Mixade resvägar (Blended Itineraries) står i centrum när rigida resepolicyer avviker

Ett nytt företagstänkande och automatiserade system möjliggör ”mixade resvägar” (Blended Itineraries) för affärsresenärer, som går längre än enkla "bleisure"-resor där en helg kopplas till några dagars möten. Centralt för det som tar fart under 2024 är dock uppluckringen och anpassningen av dessa en gång så stela företagsresepolicyer som nu sätter medarbetarnas upplevelse i centrum.

5. Netto noll hjältar: (Net Zero Heroes): Företag blir smartare för att nå koldioxidminskningsmålen för 2050

I december 2023 avslutades COP28:s globala klimattoppmöte med en överenskommelse om att "övergå" från fossilbränsleförbrukning och öka produktionen av ren energi, med målet att uppnå netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Hållbarhetsambitioner tas på allvar av företagens resevärld, med en undersökning av 896 seniora beslutsfattare på uppdrag av Amadeus som visar att 90 procent av reseföretagen hade en strategi på plats för att nå miljömässiga hållbarhetsmål eller planerar att implementera en 2024.

6. Digitaliserade utgifter: Automatisk avstämning kommer ett steg närmare

Företagsfinansieringsvärlden är på väg uppåt, framdriven av övergången till digitala utgifter och virtuella kort för ”on-the-go”-utgifter. Skiftet markerar slutet på en era dominerad av besvärlig manuell hantering av utgiftsformulär och det ständiga jonglerandet av papperskvitton.

7. Värdefullt nätverkande (Power Networking): Evenemangsbranschen tar fart när önskan om nätverkande ökar

Värdefullt nätverkande kommer att dyka upp som ett nytt fokuserat tillvägagångssätt för att skaffa och bygga nya förbindelser. Dagarna kommer att vara förbi när anställda smyger i väg tidigt från konferenser eller gömmer sig på sitt hotellrum för att slippa småprata – 2024 och framåt kommer alla möjligheter att behöva maximeras. När allt kommer omkring, om anställda tar tid från sina skrivbord och familjer måste de se till att det är värt besväret.

Jenny Southan, CEO och Grundare av Globetrender kommenterar: " Om det finns ett ord för att sammanfatta affärsresor för 2024 så kommer det att vara "urskiljning". Anställda vill inte längre offra delar av sitt personliga liv för att ständigt vara på resande fot, och företag måste balansera uppfyllandet av finansiella mål och ESG-mål, vilket kommer att innebära att alla parter måste vara mer selektiva när det gäller vilka resor de åtar sig till.

Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, säger: “Värde är nyckeln när det kommer till affärsresor. En resa måste uppfylla flera mål, bli alltmer hållbar, enkel att boka och ha en positiv inverkan på både den anställde och organisationen för att det ska vara värt investeringen i tid och pengar.”

För mer information om alla dessa affärsresetrender finns hela rapporten att ladda ner här.

Ämnen

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com

Presskontakt Marketing Communication

About Amadeus