Moa bygger broar mellan näringsliv och skola

Moa Rydqvist vill inspirera elever till att följa sina drömmar. Hon är en av Amendos klasscoacher som tillsammans med My Dream Now arbetar för att motivera ungdomar i skolan. Ett par gånger per termin besöker Moa sin högstadieklass för att prata framtid, drömmar och möjligheter.

HEJ MOA! BERÄTTA LITE OM DIN ROLL SOM KLASSCOACH.

Jag har varit klasscoach i drygt ett år, det här är min tredje termin. Jag började i en åttondeklass och har sedan följt dem till nian. Vi är fyra klasscoacher från olika företag, branscher och bakgrunder som hälsar på vår klass två gånger per termin. Vi pratar drömmar, karriärvägar, hur man söker jobb, vilka utbildningar som finns… egentligen allt möjligt som man kan fundera på angående sin framtid.

VARFÖR BEHÖVS KLASSCOACHER?

Många elever i de skolor som My Dream Now samarbetar med saknar vuxna förebilder. De förstår inte varför de ska plugga eller engagera sig på olika sätt. Jobb, karriär och studier känns väldigt långt borta. Som klasscoach kan vi förhoppningsvis bidra en liten bit på vägen. Vi visar att det finns olika vägar in i arbetslivet och oändligt många yrken och branscher. Oavsett vad du har för drömmar och bakgrund finns alla möjligheter. Vi behöver bara visa att de finns där.

VAD ÄR DET ROLIGASTE MED ATT VARA KLASSCOACH?

Att känna att jag kan bidra med mycket bara genom att berätta om mig själv. Och när det märks att vi når fram, får eleverna att engagera sig, ställa frågor och lyssna. Det är också roligt att få träffa människor som jag inte annars möter i mitt dagliga jobb - det är så lätt att bli inlåst i sin egen bransch och jobbvardag. Att få göra det under sin arbetstid, att ha en arbetsgivare som värdesätter och uppmuntrar till den här typen av samarbeten, är värt mycket.

…OCH DET SVÅRASTE?

Det största utmaningen var i början när jag först förstod hur lite koppling som många har till arbetslivet. Det var lite svårt att sätta sig in i elevernas perspektiv och lägga mötena på rätt nivå för att de skulle få ut något av det. Som klasscoach är du ju inte lärare eller förälder - det handlar snarare om att vara en vuxen förebild som på en lättsamt sätt kan skapa intresse och motivation.

HAR DU TIPS TILL FÖRETAG SOM VILL ENGAGERA SIG I LIKNANDE FRÅGOR?

Jag tror att arbetsgivare har mycket att vinna på att erbjuda sina medarbetare ett sätt att engagera sig på. Det kan handla om att vara klasscoach via My Dream Now, eller kanske mentor åt någon som behöver vägledning i skolan eller karriären. Det kan skapa mervärde för många, och det går att lägga det på en nivå som passar verksamheten.

Se gärna filmen om vårt samarbete! Du kan också läsa mer om Amendo på vår hemsida.

• Rekrytering

Olivia Magnusson