Suunto Essential – en ny exklusiv kollektion av klockor

Suunto presenterar kollektionen Suunto Essential, inspirerad av en lång tradition av äventyr. Allt sedan Suunto grundades för 75 år sedan har den finska klocktillverkaren varit en förgrundsfigur när många banbrytande innovationer skapats – från kompasser till dykdatorer och sportklockor. Utforskare litar på Suunto som i lika hög grad hör hemma på Everest som i havsdjupen.

Kollektionen är ett uttryck för Suunto-andan: minimalistisk design, förstklassiga material, fokus på detaljer och absolut inga kompromisser när gäller precision och tillförlitlighet. Suuntos prisbelönte designer Timo Yliluoma fick inspiration till kollektionen Suunto Essential från företagets långa historia av tillverkning av utrustning för utomhusanvändning:

-Jag strävade efter att kombinera den ursprungliga Suunto marschkompassens rena form med enkel, minimalistisk design när jag skapade Suunto Essential. Vi lyckades också förbättra hela designen genom vårt val av material: högkvalitativt rostfritt stål och förstklassiga beläggningar, safirglas och vegetabiliskt garvat läder av högsta klass. Jag kan med stolthet säga att Suunto Essential både designats och tillverkats i Finland.

I Finland finns det såväl orörd natur som en fantastisk designtradition, vilket gör landet till det naturliga ursprunget för kollektionen Suunto Essential som förenar det oslipade med det stilrena och vildmarken med perfektion skapad av människan. Klockornas eleganta linjer gör att de kan användas när som helst. De är lika funktionella som den populära utomhusklockan Suunto Core och såväl barometrisk höjdmätare som barometer och kompass är standard.

Det finns sex utgåvor: Copper, Gold, Carbon och Steel har en borstat ytbehandling och levereras med läderrem. Varianterna Stone och Slate har däremot matt ytbehandling och en unik, hållbar tygrem. Alla klockor levereras med en exklusiv klockrulle och godkänns var och en för sig på den finska fabriken så att högsta kvalitet kan garanteras.

Kollektionen Suunto Essential finns tillgänglig i hela världen sedan mars 2015.

Om du vill veta mer kan du besöka: Suunto.com/EssentialCollection

Om Suunto

Suuntos huvudkontor och tillverkningsfabrik ligger i Vanda i Finland. Suunto har över 400 anställda i hela världen och företagets produkter säljs i mer än 100 länder. Företaget är, liksom sina systermärken Salomon, Arc'teryx, Atomic, Wilson och Precor, dotterbolag till Amer Sports Corporation.

• core
  • suunto core