Sandra Eketorp Sylvan, medicinsk rådgivare på Amgen.

Amgen på ASH 2019: nya BiTE-data och starka resultat inom myelom

Amgen har ett stort antal nyheter att presentera när ASH, världens största och främsta hematologikongress, startar på lördag i Orlando.

– Totalt rör det sig om närmare 70 abstracts om allt från kraftfulla kombinationsbehandlingar mot myelom till innovativa BiTE-molekyler mot flera blodcancerformer, säger Sandra Eketorp Sylvan, medicinsk rådgivare på Amgen.

Av de sex late-breaking abstracts som ASH accepterat handlar två om behandlingar från Amgen.

Omkring 25 000 deltagare från hela världen väntas när världens största blodcancerkongress, 61stASH Annual Meeting & Exposition, öppnar i Orlando på lördag. Bland mycket annat presenteras den primära analysen av resultat från fas III-studien CANDOR, som utvärderar proteasomhämmaren Kyprolis, dexametason och Darzalex (daratumumab) vid behandling av relapserande/refraktärt myelom.

– Det här är ett så kallat late-breaking abstract som tydligt visar på värdet av att kombinera två kraftfulla behandlingar som Kyprolis och daratumumab, säger Sandra Eketorp Sylvan. Flera bedömare menar attdet här kan komma att ändra praxis för behandling av relapserande och refraktärt myelom.

Vidare presenteras data från Children’s Oncology Group Study AALL1331 i ett late-breaking abstractsom jämför BiTE-molekylen Blincyto (blinatumomab) med standardbehandling (kemoterapi) vid första återfallet av B-lymfoblastisk leukemi (B-ALL) hos barn och unga vuxna med avseende på sjukdomsfri överlevnad (DFS = disease-free survival).

Sammanfattningsvis visar de data som nu presenteras att Blincyto som konsolidering efter reinduktion hos dessa barn gav avsevärt bättre resultat än standardkemoterapi före allogen hematopoietisk stamcellstransplantation (HSCT = hematopoietic stem cell transplantation). Behandling med Blincyto resulterade i färre och mindre allvarliga toxiciteter, överlägsen MRD-respons, större sannolikhet att kunna gå vidare till HSCT och förbättrad överlevnad, såväl sjukdomsfri som total.

AALL1331 sponsras inom ramen för Cancer Therapy Evaluation Program (CTEP) som drivs av the National Cancer Institute med vilka Amgen har ett samarbetsavtal för forskning och utveckling.

Ytterligare ett abstract som väcker intresse är de preliminära resultaten från First-in-Human-studien av AMG 673, en BiTE-molekyl med förlängd halveringstid som riktas mot CD33, ett antigen som uttrycks på nästan alla AML-celler (AML = akut myeloisk leukemi).

Av 27 utvärderbara patienter med relapserande/refraktär AML uppvisade tolv (44 procent) en reduktion i andelen blaster. Hos sex av dessa patienter observerades en minskning med 50 procent eller mer. I dosering upp till 72 µg hade AMG 673 en acceptabel biverkningsprofil utan några fall av grad 4 CRS.

– Det här är visserligen mycket tidiga data, men att se antitumoral effekt hos dessa tungt förbehandlade patienter är hoppingivande, säger Sandra Eketorp Sylvan.

Nedan följer ett urval av de abstracts som Amgen presenterar på The 61st American Society of Hematology (ASH) Annual Meeting & Exposition som hålls på Orange County Convention Center (OCCC) i Orlando, Florida, den 7–10 december.

Kyprolis-abstracts, sponsrade av Amgen
Carfilzomib, Dexamethasone, and Daratumumab Versus Carfilzomib and Dexamethasone for the Treatment of Patients with Relapsed or Refractory Multiple Myeloma (RRMM): Primary Analysis Results from the Randomized, Open-Label, Phase 3 Study Candor (NCT03158688)
LBA-6, tisdag, 10 december kl. 7:30 – 9 a.m. ET

Efficacy and Safety of Carfilzomib-Lenalidomide-Dexamethasone (KRd) in Newly Diagnosed Multiple Myeloma: Pooled Analysis of 4 Single-Arm Studies