Repatha minskar risken för hjärt-kärlsjukdom även hos patienter med nedsatt njurfunktion

Repatha (evolocumab) sänker kraftfullt LDL-kolesterolet hos patienter med lätt till måttlig kronisk njursvikt, och minskar därmed risken för hjärtinfarkt och stroke. Det visar resultaten av en subgruppsanalys som i helgen presenterats på American Society of Nephrology ́s (ASN) årliga njurvecka, i San Diego, USA.

Omkring 10–15 procent av befolkningen i västvärlden lider av lätt till måttlig kronisk njursvikt, vilket medför en kraftigt ökad risk för att drabbas av ateroskleros, hjärtinfarkt och stroke. Lätt nedsatt njurfunktion är till och med en starkare riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar än diabetes. Överlevnaden efter en hjärtinfarkt är också sämre för patienter med nedsatt njurfunktion.

- Vi vet att inte alla patienter med kronisk njursvikt får den behandling som de enligt de svenska och internationella riktlinjerna bör ha. Men vi vet också att det går bättre för de patienter som får specifik behandling än de som inte behandlas. Högt LDL-kolesterol är en av de viktigaste riskfaktorerna för hjärt- kärlsjukdom och det är därför glädjande att även patienter med nedsatt njurfunktion tycks ha en tydlig nytta av att sänka kolesterolet med Repatha, säger Stefan Jacobson, professor vid njurmedicinska kliniken, Karolinska institutet, Danderyds sjukhus, och fortsätter:

- Njursjukdom är en integrerad del av den ohälsa som vi brukar tala om som livsstils- och välfärds- sjukdomar. Att välfärden ökar globalt innebär en risk att allt fler människor i världen kommer att drabbas av njursjukdom och därmed också hjärtinfarkt och stroke.

Patienterna i subgruppsanalysen hade förutom nedsatt njurfunktion också hjärt- och kärlsjukdom. Resultaten av analysen, som ligger i linje med andra tidigare presenterade subgruppsanalyser från FOURIER-studien, visade att Repatha sänker effektivt och säkert LDL-kolesterol och därmed också den relativa risken för hjärt- och kärlhändelser, som hjärtinfarkt och stroke hos patienter med mild till måttlig njursvikt. Biverkningsprofilen är likvärdig med den tidigare kända säkerhetsprofilen för Repatha.

Om nedsatt njurfunktion och hjärt-kärlsjukdom
Tillståndet kan ses som en låggradig kronisk inflammation. Detta gör att immunförsvaret hela tiden är lite aktiverat - vilket i sin tur medför en negativ påverkan på hjärt- och kärlsystemet.

Om funktionen i njurarna bara är lite nedsatt märks ofta inga symtom. Det är vanligt att symtom uppträder först när njurarnas funktion är kraftigt nedsatt. Däremot kan sjukdomen som har orsakat njursvikten ge symtom.

Hjärtsvikt, ateroskleros och högt blodtryck gör också att njurarna belastas hårdare, vilket på sikt kan leda till försämrad njurfunktion. Andra faktorer som ökar risken för nedsatt njurfunktion är övervikt, typ 2 diabetes och rökning.

Om PCSK9-hämmaren Repatha
Repatha (evolocumab) är en human monoklonal antikropp som hämmar PCSK9 (proproteinkonvertas subtilisin/kexin typ 9), ett enzym som binder till LDL-receptorn på leverns yta och bidrar till att LDL- receptorn bryts ner och därmed minskar leverns förmåga att avlägsna det skadliga LDL-kolesterolet från blodet. När PCSK9 hämmas ökar antalet LDL-receptorer varpå levern effektivare kan avlägsna LDL från blodet.

Det europeiska godkännandet av Repatha avser idag behandling av vuxna personer med primär hyperkolesterolemi (heterozygot familjär och icke-familjär [HeFH]) eller blandad dyslipidemi, som komplement till kolesterolsänkande kost, a) i kombination med en statin eller statin med andra lipidsänkande behandlingar hos patienter som inte kan nå målen för LDL-kolesterol med maximal tolererbar dos av en statin, eller b) ensamt eller i kombination med andra lipidsänkande behandlingar hos patienter som är statinintoleranta, eller för vilka statiner är kontraindicerade. Godkännandet gäller även behandling av personer som är 12 år och äldre med homozygot familjär hyperkolesterolemi (HoFH) i kombination med andra lipidsänkande behandlingar.

Repatha är också avsett för behandling av vuxna med etablerad aterosklerotisk kardiovaskulär sjukdom (hjärtinfarkt, stroke eller perifer artärsjukdom) för att sänka kardiovaskulär risk genom att sänka nivåerna av LDL-C, som tillägg till korrigering av andra riskfaktorer: i kombination med den högsta tolererade dosen av en statin med eller utan andra blodfettssänkande behandlingar eller, ensamt eller i kombination med andra blodfettssänkande behandlingar när en statin inte tolereras eller är kontraindicerad.

Läs mer på fass.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Eriksson Svensson, medicinsk chef, Amgen, tel.: 076–1099440