Anders Janssons humorshow "Kom in och stäng dörren” spelas in för TV

Anders Jansson (“HippHipp”, "Starke Man”) är just nu ute på sin andra Sverigeturné med sin soloshow "Kom in och stäng dörren”. Vårens föreställningar runt om i landet var utsålda och hyllades i media: "fantastiskt roligt” (Göteborgs-Posten), "skrattet ekar och tårarna rinner hos åskådarna” (Arbetarbladet) och "får publiken att tjuta av skratt" (Gefle Dagblad). Nu står det klart att föreställningen kommer att spelas in. På turnéns nästsista spelning, i Halmstad den 12 november, står kamerorna redo.

– Jag är verkligen stolt och glad för min lilla show. Jättekul att den ska spelas in för TV. Då kan ännu fler se den, säger Anders Jansson.

"Kom in och stäng dörren” är Anders Janssons (“HippHipp”, "Starke Man”, ”Intresseklubben”) första soloshow och den har tagits emot med öppna armar både av publik och kritiker. Recensenter och publik har hyllat Anders Jansson för hans improvisationer, skenande fantasier och fingertoppskänsla för att gestalta komiska karaktärer.

Genom showen lär publiken känna Anders och möter hans närmast outsinliga samling av sällsamma idéer, underfundiga reflektioner och associativa funderingar. Det är en personlig resa full av nostalgi, nutid och framtid, kantad av improvisation och publikdialog.

Turnéplan "Kom in och stäng dörren” hösten 2016

30 okt – Stockholm, Göta Lejon
2 nov – Linköping, Crusellhallen
3 nov – Falun, Magasinet
4 nov – Karlstad, CCC
5 nov – Gävle, Gävle teater
6 nov – Västerås, Västerås konserthus
10 nov – Växjö, Växjö konserthus
11 nov – Kalmar, Kalmarsalen
12 nov – Halmstad, Halmstads teater
13 nov – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress

”Kom in och stäng dörren”
Av och med Anders Jansson
Redaktör: Lars Wickström
Producent: Anna Modéer Wiking, Anagram

Pressröster om "Kom in och stäng dörren"

"fantastiskt roligt”
/Göteborgs-Posten

"skrattet ekar och tårarna rinner hos åskådarna”
/Arbetarbladet

"Anders Jansson är en av Sveriges roligaste män”
/Eskilstuna-Kuriren

"får publiken att tjuta av skratt – gång på gång”
/Gefle Dagblad

"Fullblodsproffset Anders Jansson låter fantasin skena”
/Upsala Nya Tidning

"Anders Jansson levererar!”
/Sydsvenskan

"vansinnigt rolig i sin alldaglighet”
/Smålandsposten

"pang på, friskt humör, inga krusiduller”
/Skånska Dagbladet

"Det är driv och skratt kvällen igenom”
/Nya Wermlands-Tidningen

"så mycket fantasi och god iakttagelseförmåga”
/Jönköpings-Posten

"Tokhumor som räcker långt" (...) "Det är fart och driv i både snack och rörelsekonst”
/Corren

Om Anders Jansson

Anders Jansson är kanske mest känd för sina populära roller i humorprogrammet "HippHipp” tillsammans med Johan Wester. Här gjorde han bland annat Tiffany Persson från Staffanstorp, journalisten Morgan Pålsson och programledaren Mike Higgins för “Svenska för nybörjare”. Anders Jansson har också spelat den inte helt kompetenta politikern Lars-Göran Bengtsson i SVT-serien "Starke Man”.

Sin komikerkarriär startade Anders Jansson tillsammans med Johan Wester redan i grundskolan. De var senare spexare i Lund och engagerade i flera lundaspex och karnevaler. Duon bildade också tillsammans med Claes Virdeborn humorgruppen Vulkteatern 1996 och hade framgångar i Lund med flera föreställningar. Tillsammans med Johan Wester har Anders Jansson också gjort humorshower så som ”500” och "Köp mjölk, Skriv bok”.

2005 var Anders Jansson programvärd för Sommar i P1 och 2010 var han programvärd för Vinter i P1. Mellan 2011 och 2013 sändes ”Jansson & Wester” i P4. 2014 ledde han Melodifestivalen tillsammans med Nour El-Refai. De senaste åren har Anders Jansson bland annat hörts i podcasten "Nyfikat” tillsammans med Johan Wester, gjort webbserien "Tiffany arbetstränar” (SVT) och programlett fredagsunderhållningen "Roliga timmen” (SVT). I år är han aktuell med den nya humorserien "Skolan” (TV3), säsong tre av komediserien "Halvvägs Till Himlen” (C More/TV4) och en ny webbserie-säsong med ”Må bra med Tiffany Persson”.

Biljetter

Biljetter säljs via http://www.blixten.se/vara-artister-och-evenemang/anders-jansson-kom-in-och-stang-dorren

Pressbilder finns på anagram.se

Elin Sandström Lundh
VD, Anagram Pocket
elin.sandstrom-lundh@anagram.se

• kom in och stäng dörren
  • anders jansson
  • anagram

Anagram är ett oberoende produktionsbolag verksamt inom film, TV, webb och livescenen. Vi finns i Lund, Stockholm och Göteborg, och jobbar både nationellt och internationellt. Med stort engagemang, nyfikenhet och en rejäl portion nyskapande samarbetar vi med de bästa kreatörerna, manusförfattarna, regissörerna och produktionsteamen som finns att hitta. Vi älskar det vi gör och räds inte utmaningar. Det är roligast så!

Mats Alders

Presskontakt CEO Anagram +46 (0) 707-25 32 00