Foto: Elvira Glänte

Allmänna Sången & Anders Wall Composition Award 2024 till Erika Hammarberg

Vinnare av Allmänna Sången & Anders Wall Composition Award 2024 är Erika Hammarberg med stycket ”En sådan kväll”, en tonsättning av Solveig von Schoultz dikt med samma namn.

I priset ingår, förutom prissumman på 60 000 kronor, att det vinnande stycket uruppförs av Allmänna Sången och ges ut av Gehrmans Musikförlag. Tävlingens syfte är att uppmärksamma kvinnliga tonsättare och att stimulera skapandet av ny konstmusik som kan utveckla körmusicerandet.

Pristagaren Erika Hammarberg (f. 1975) rör sig musikaliskt mellan jazz och konstmusik. Hennes musik kännetecknas av linjära melodier, rytmisk intensitet i flera lager och harmonik som spänner från treklanger till komplexa kluster. Erika är utbildad pianist och pianopedagog och har en master i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 2018 startade hon tillsammans med Lina Lövstrand det professionella storbandet Elaria Orchestra, där Erika är konstnärlig ledare, dirigent, kompositör och arrangör, och våren 2022 släpptes albumet Ikigai. Hon har även skrivit verk för kör, kammarorkester och stråkkvartett. Erika har gedigen erfarenhet av musikundervisning på högskolenivå, bl.a. från Kungliga Musikhögskolan, Umeå universitet och Stockholms Musikpedagogiska Institut.

Juryns motivering:
”Stycket är mycket uttrycksfullt, med ett romantiskt manér som gör texten rättvisa på ett skickligt sätt. Verkets centrala musikaliska motiv upprepas på olika sätt i den välstrukturerade kompositionen. Harmonierna och deras betydelsebärande dissonanser är konstfullt utförda och flyter sömlöst in i varandra. Därigenom skapas en berättelse med många stämningar. Tonsättaren har en djup förståelse för körklang och -tekniker.”

Prisceremonin och uruppförandet av stycket sker vid Allmänna Sångens vårkonsert i Uppsala den 5 maj.

Kontakt:
Karolina Jörgensen, projektledare, award@allmannasangen.se