Roman Fediurko från Kiev och Anton Bondarenko från Zaporizjzja mottar sina stipendier vid en konsert i Västerlövsta kyrka den 4 maj.

Anders Wall instiftar stipendier till unga ukrainska pianotalanger

Som ett led i stödet till Ukraina bidrar Anders Walls Stiftelse till att Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse i Heby kan dela ut två årliga stipendier om 50.000 kronor vardera till unga lovande ukrainska pianister. Urvalet av stipendiater sker i samarbete med Ukrainska Institutet i Sverige.

Benämningen är Anders Walls Västerlöfsta-stipendium till unga ukrainska pianister och de första mottagarna är Roman Fediurko, 19 år, från Kiev och Anton Bondarenko, 21 år, från Zaporizjzja. Stipendierna överlämnas i samband med att stipendiaterna ger en konsert i Västerlövsta kyrka i Heby den 4 maj. Konserten ingår i programmet för den ukrainska kulturfestivalen European Festival: Ukrainian Spring som pågår 24/4-7/5 på scener som Konserthuset, Artipelag och Historiska muséet.

– Syftet med stipendierna är att ge lovande ukrainska talanger större möjligheter till vidareutveckling i en för Ukraina mycket svår tid men det är också ett sätt att uppmärksamma och stötta den ukrainska kulturen. Kriget handlar ju till stor del om att den ryska ledningen förnekar att det ens existerar en ukrainsk nation med en egen kultur, säger Charlotte Wall, ordförande i Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse.

– Vi är otroligt glada och tacksamma för detta stöd, säger Natalya Pasichnyk, direktor för Ukrainska Institutet och själv konsertpianist. Dessa unga musiker befinner sig i en situation där deras möjligheter att öva och framträda, så avgörande för den professionella utvecklingen, är begränsade av kriget. Att uppmärksammas i ett internationellt sammanhang betyder oerhört mycket i början av karriären.

Roman Fediurko började sina pianostudier på musikskola i Kiev vid fem års ålder. 2021 vann Roman första pris i Franz Liszt Center online pianotävling, Wiener Klassiker onlinetävling samt Isidor Baji pianotävling i Novi Sad och mottog även ett stipendium till unga artister från Ukrainas president. 2022 vann Roman första pris i Volodymyr Horowitz International Piano Competition.

Anton Bondarenko började studera musik vid fem års ålder på musikskolan i hemstaden Zaporizjzja. Han har vunnit priser i flera nationella och internationella pianotävlingar för unga och har framträtt med Zaporizhzhia Symphony Orchestra och Kiev State Symphony Orchestra. 2017 utsågs han till ”Artist of Zaporizhzhia Philharmonic”. Anton studerar för närvarande på Musikhögskolan i den frontnära staden Dnipro.

Kontaktpersoner:
Cari Hildebrand, cari.hildebrand@wallstiftelsen.se, tel. 070-605790