Anders Wall-stipendium till blivande läkare och passionerad forskare

Anders Wall-stipendium till blivande läkare och passionerad forskare

Dani Zalem (f.1990) från Jönköping har erhållit 2013 års Anders Wall-stipendium för naturvetenskaplig forskning. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 11 mars.

Dani går läkarprogrammet på Sahlgrenska akademien vid Göteborgs universitet. Han bedriver samtidigt ett eget forskningprojekt inriktat på E.coli-bakterier och ett relativt nyupptäckt bakterietoxin, LT typ 2b, som har likheter med kolera och som orsakar svåra diarrésjukdomar, ett stort problem i många u-länder. Diarréer dödar ca 4000 barn om dagen i världen och Danis arbete är en viktig pusselbit för att motverka detta.
– Vi tror att just detta toxin spelar en stor roll och genom att bättre förstå hur det fungerar kan vi förhoppningsvis finna ett skydd mot det, säger Dani.

Läkaryrket och vårdmiljön var ett val som Dani inspirerades till av sin mamma, som arbetar inom hemtjänsten. Men redan som liten drömde Dani om att bli framgångsrik forskare och kunna göra nytta för mänskligheten.
– Jag har alltid varit nyfiken och vetgirig, berättar han. När jag började på läkarlinjen tog jag kontakt med professorer och föreläsare för att undersöka möjligheterna att börja forska så snabbt som möjligt och det var så jag kom i kontakt med labbet där jag forskar.

Dani har även engagerat sig för att fler läkarstuderande ska engagera sig inom forskningen. Själv vill han fortsätta forska efter läkarstudierna och så småningom doktorera, men han vill också arbeta kliniskt.
– Jag vill gärna prova på internationellt fältarbete, kanske hos ”Läkare utan gränser”, säger han.

Stipendiet ger Dani möjlighet att resa ut i världen och knyta kontakter med andra labb.
– Jag kan åka på konferenser och göra fältstudier utan att behöva finansiera det med extrajobb, säger Dani. Men det som betyder mest är att någon tror på det jag gör. Det stärker mitt självförtroende och motiverar mig att fortsätta.

På fritiden ägnar sig Dani bl.a. åt att teckna och måla och han är dessutom en duktig basketspelare i division 2.

Dani Zalem, 073-7060495
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906