Anders Wall-stipendium till musikalisk biotekniker som flyttar labbet till datorn

Simon Forsberg (f. 1982) från Bollnäs har tilldelats 2012 års Anders Wall-stipendium för naturvetenskaplig forskning. Stipendiet är på 150.000 kronor. Simon läser till civilingenjör i bioinformatik vid Uppsala universitet.

– Man kan beskriva bioinformatik som en blandning av biologi, datavetenskap och matematik, säger Simon. Det passar mig eftersom jag är intresserad av levande organismer och de komplicerade system de utgör.

Ny teknik har inneburit en revolution inom medicin och biologi. Numera kan man snabbt samla in ofantliga mängder data. Bioinformatiken är det ämnesområde som försöker analysera och dra slutsatser av denna data.
– Vi försöker skapa ordning nästan som Google söker ordning på nätet, förklarar han.

Simon har lett en forskningsgrupp inom Uppsala naturvetenskapliga förening (UNF) som utarbetat en metod för att med 95% säkerhet avgöra hur olika proteiner interagerar med varandra. En sådan kartläggning underlättar t.ex. för forskare att identifiera nya läkemedelskandidater och tidigt upptäcka substanser som skulle ge allvarliga biverkningar.
– Ju bättre vi förstår det biologiska systemet desto bättre kan vi tackla sjukdomar vi står maktlösa inför idag, berättar Simon.

Han är också aktiv inom ett UNF-projekt inom fylogeni där man bygger modeller för automatiska släktskapsanalyser av organismer, t.ex. av bakterier som blivit resistenta mot antibiotika.
– På så vis kan man spåra ursprunget av sjukdomsalstrande bakterier vid epidemier. Ett praktiskt exempel är det allvarliga ehec-utbrottet i somras, förklarar han.

Simon startade nyligen ett eget konsultföretag inom bioinformatik. Ett uppdrag är att för en forskargrupp inom husdjursgenetik bygga ett dataprogram som kan bedöma hur stora effekter en muterad gen får.

Det är inte bara genom forskningen Simon får utlopp för sin nyfikenhet och kreativitet. Han spelar i rockbandet Mad Artwork, sjunger renässansmusik i kören Oriana och har studerat klassisk gitarr på Musikhögskolan.
– Forskning och musik har mycket av lust och skaparglädje gemensamt, konstaterar han.

Simon Forsberg, tel. 070-3924246
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906