Mariam Andersson doktorerar vid Danmarks tekniska universitet, där hon med hjälp av röntgen- och magnetresonanstekniker utforskar hjärnans mikrostruktur. (Foto: Tim Dyrby)

​Anders Wall-stipendium till ung fysiker som utforskar hjärnans struktur

Mariam Andersson (f.1994) från Lund har tilldelats Anders Walls Unga Forskare-stipendium. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut av Anders Wall vid en ceremoni i Stockholm den 9 mars.

Mariam har avlagt kandidat- och masterexamen i fysik vid Lunds universitet och påbörjade nyligen sin doktorandtjänst vid Danmarks tekniska universitet, där hon studerar röntgen- och magnetresonanstekniker för att utforska hjärnans mikrostruktur. Mariam har också forskat vid bl.a. MIT i Boston och synkrotronanläggningen MAX-lab i Lund.

Det var när Mariam gick i gymnasiet i Lund som en kemilärare uppmuntrade henne att söka till Rays sommarforskarskola. Hennes forskningsprojekt vann Unga Forskares utställning, vilket innebar att hon fick tillbringa åtta sommarveckor med att forska på prestigefulla MIT i Boston. Där fick hon umgås med likasinnade och även träffa nobelpristagare som berättade om sin egen forskarbana.

Mariam valde fysiken för att det är det mest utmanande ämnesområdet och kan svara på så många frågor. Man kan se fysiken i allt. För närvarande forskar hon om hjärnans mikrostruktur med en blandning av fysik, anatomi och datateknik. Med hjälp av superfina röntgenstrålar undersöker hon hjärnan tredimensionellt för att bl.a. kunna se anatomiska skillnader vid neurologisk sjukdom och därmed kunna ställa tidigare diagnos.

– Magnetröntgen kan lära oss mer om hjärnan och bidra till utvecklingen av nya behandlingar av sjukdomar som Alzheimer, MS och schizofreni. Med tanke på behovet av tidig diagnos och behandling känns min forskning meningsfull och jag hoppas den kan göra skillnad, säger hon.

Mariam har ett starkt socialt engagemang. Hon har bland annat varit med i arrangörsgruppen och handlett studenter i sommarforskarskolan Rays, varit projektledare för Stockholm International Youth Science Seminar i samband med Nobelveckan och dessutom har hon varit med och startat Friluftsfrämjandet Student i Lund.

Mariam tänker stanna inom akademien och vill gärna fortsätta forska inom sitt nuvarande område.

– Just nu lever jag min dröm, säger hon. Tack vare stipendiet kan jag resa och välja den forskargrupp som är bäst i världen, utan att behöva oroa mig för kostnaderna, och sedan ta med både kunskap och nätverkskontakter hem till Sverige.

Årets andra Unga Forskare-stipendiat är Kei Landin.

Mariam Andersson, tel. 076-3200125
Cari Hildebrand, press@wallstiftelsen.se, tel. 070-6057906