Anders Walls Confidencen-stipendium till operasopran med musikalbakgrund

Anders Walls Confidencen-stipendium till operasopran med musikalbakgrund

­Sanna Gibbs (f. 1986) från Gävle har tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Sanna är sopran och studerar andra året på Operahögskolan.

Sanna hade egentligen tänkt bli musikalartist när hon gick på Kulturama i Gävle och studerade sång och dans. Opera var en okänd värld. Men så träffade hon sångpedagogen Birgitta Larsson som upptäckte att Sannas röst passade utmärkt för den klassiska repertoaren och Birgitta förmådde henne att söka in till Operastudio 67.
– Jag kunde inga operastycken så på provsjungningen sjöng jag "Summertime" och "Moon of Alabama" i operastil, berättar Sanna. Jag blev antagen men för att få studera på heltid var jag tvungen att till veckan efter öva in två operaarior.

Trots att hon samtidigt kom in på den musikalutbildning hon hela tiden drömt om så valde hon att satsa på opera.
– Jag visste ingenting om opera och när jag började på operastudion kände jag mig lika främmande som Alice i underlandet. Men nu älskar jag det! Jag gillar att sjunga på olika språk och i olika stilar från Mozart till nyskriven opera, och särskilt bel canto-repertoaren. Det är svårt att sjunga opera men det betyder samtidigt att utmaningarna aldrig tar slut. Man kan alltid bli bättre.

Bland drömrollerna finns Ofelia i Hamlet av Thomas och Mozarts hjältinnor Susanna och Despina. En favoritkompositör är Richard Strauss.

Sanna har bl.a. sjungit Papagena i Trollflöjten på Confidencen 2011 och 2012. I höst kommer hon att sjunga rollen på Kungl. Operan och under sommaren kan hon ses på Läckö slott som Helena i Britten’s En midsommarnattsdröm. Men innan dess blir det faktiskt musikal för Sanna. I vår sjunger hon nämligen rollen som Maria i West Side Story på Stadsteatern i Stockholm.

Sanna Gibbs, tel. 0763-215019
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser, tel. 070-6057906