Anders Walls Giresta-stipendium till blivande Verdi-baryton

Anders Walls Giresta-stipendium till blivande Verdi-baryton

Richard Laby, Stockholm, baryton som studerar sista året på Operahögskolans Masterprogram har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor. Stipendiet delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 mars.

Efter Adolf Fredriks musikklasser sökte Richard till Stockholms estetiska gymnasium. Förutom klassisk sång provade han på jazz, pop och afromusik.
– Det var där allt började, berättar han. I årskurs tre bestämde jag mig för att satsa på opera.

Han gick också på Balettakademien och dansade breakdance i två år, mest för träningens skull och för att han ville prova på en så krävande dansform.
– Rörelsen och rytmen har jag glädje av även inom operan, någonting jag kunde använda mig av i rollkaraktärsskapandet av Marco i Gianni Schicchi.

Bland förebilderna i baryton-facket finns Piero Cappucilli, Vladimir Chernov och vår svenske Ingvar Wixell. Favoritkompositören heter Verdi.
– Det är skönt för rösten att sjunga Verdi och det finns väldigt intressanta barytonroller i operor som La Traviata, Un Ballo Maschera, Don Carlos och Falstaff.

Richard har bl.a. sjungit Ford i Falstaff i en uppsättning med Operahögskolan i Göteborg. Nyligen debuterade han på Kungliga operan i Stockholm som Michele i Il Tabarro och Marco i Gianni Schicci av Puccini i ett samarbete mellan Operahögskolan och Gävle symfoniorkester. I höst kan man se Richard i rollen som Angelotti i en miniuppsättning av Tosca i Malmö och han är även cover för rollen som Scarpia.

– Giresta-stipendiet betyder oerhört mycket för karriären, säger Richard. Det ger mig möjlighet att delta i auditions och tävlingar utomlands med operachefer och agenter i publiken. Jag kan ta instuderings- och sånglektioner, delta i masterclasses och jobba med de främsta lärarna i världen.

Om Richard skulle försöka sälja in opera till en tonåring skulle han välja La Boheme.
– Där finns romantik, vacker musik och bra arior. Jag tror många unga kan identifiera sig med operans fattiga konstnärssjälar som försöker leva sin dröm i Paris.

Årets andra Giresta-stipendium tilldelas violinisten Daniel Migdal.

Richard Laby, tel. 073-6946842
Olle Nordberg, ordf. Giresta Kyrkas Musikstiftelse, tel. 070-5673051

Giresta kyrka är församlingskyrka där Anders Wall växte upp. Han finansierade för drygt 25 år sedan renoveringen av kyrkan och sedan 1989 hålls regelbundna konserter i kyrkan. Ofta medverkar elever vid Operahögskolan och Musikhögskolan, vilka som ett led i sin utbildning får framträda inför en kvalificerad publik. Bland dessa och andra kvalificerade unga sångare och instrumentalister väljs årligen två Giresta-stipendiater ut, vilka erhåller stipendium för sin fortsatta utbildning.