​Anders Walls Giresta-stipendium till franskinspirerad mezzosopran

​Anders Walls Giresta-stipendium till franskinspirerad mezzosopran

Rebecca Fjällsby (f. 1984) från Karlstad, nu bosatt i Sundbyberg, har ­tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor.

Rebecca kommer från en musikintresserad familj med två musicerande bröder och började själv tidigt med blockflöjt och dans. Hon gick sedan Estetiska programmet inriktning musik på Sundsta-Älvkullegymnasiet. Medan de flesta höll på med pop och rock blev det för Rebecca i den klassiska sången hon fann sitt musikaliska uttryck.

Därefter blev det sånglinje på Vadstena folkhögskola, kammarmusikprogrammet på Mälardalens högskola i Västerås, Stockholm Operastudio och slutligen Operahögskolan, där hon går tredje året på kandidatprogrammet och tar sin examen till sommaren.

Rebecca är mezzosopran och bland drömrollerna finns Octavian i Richard Strauss opera Rosenkavaljeren.

– Den rollen passar mig bra röstmässigt och jag älskar Octavians eldiga karaktär, säger hon. En annan drömroll är Charlotte i Werther av Massenet. Jag är väldigt förtjust i fransk musik. Där finns många härliga kvinnoporträtt.

Operastudierna har inneburit många fina upplevelser, inte minst ett franskt projekt på Operahögskolan som innebar att Rebecca fick sjunga sin favoritmusik och dessutom framföra den tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. I vår gör hon sin praktik i rollen som Lucienne i Korngolds Die Tote Stadt på Wermland Opera.

För stipendiet planerar Rebecca att resa till Tyskland, kanske Berlin, för att vidareutveckla sången, skaffa kontakter och lära sig språket.

– Stipendiet betyder att jag kan fortsätta att satsa på musiken utan att behöva oroa mig för ekonomin den närmaste tiden. Det är en stor ära för mig att motta detta stipendium.

Rebecca Fjällsby, tel. 070-2211311
Olle Nordberg, ordf. Giresta Kyrkas Musikstiftelse, tel. 070-5673051