Anders Walls landsbygdsstipendium till passionerad matambassadör i Hälsingland

Anders Walls landsbygdsstipendium till passionerad matambassadör i Hälsingland

Anders Walls stipendium för landsbygdsutveckling har i år tilldelats Pär Johansson (f. 1979), krögare på Växbo Krog, ”för att han i genuin hälsingebygd utvecklat Växbo Krog till en kvalitetsrestaurang baserad på lokala råvaror från ett stort antal lokala leverantörer samt i den nyförvärvade Växbo Kvarn startar aktiviteter som skapar jobb, framtidstro och stolthet i bygden”. Stipendiet på 100.000 kronor delades ut av kung Carl XVI Gustaf vid Kungl. Skogs- och lantbruksakademiens högtidssammankomst.

Pär Johansson är uppväxt med bra mat lagad av bra råvaror. Pappa är yrkesfiskare, mamma idrottslärare som tog hand om allt naturen har att ge i form av fisk, egenodlade grönsaker m.m. Att bli kock var inte den stora drömmen men när den lovande tenniskarriären grusades av en skada blev spåret istället hotell-och restaurang. Pär utbildade sig till kock och arbetade på kvalitetskrogar i Stockholm, Oslo och Paris.

2006 flyttade han hem till Hälsingland och blev kökschef på Wij trädgårdar i Ockelbo. Efter ett år värvades han till turistmålet Växbo Kvarn mellan Bollnäs och Söderhamn för att utveckla en restaurang. Växbo Krog startade 2008 och är nu en ansedd krog med en medveten lokal profil. Råvarorna produceras av ett hundratal bönder och andra småproducenter i trakten, vilket betyder mycket för deras fortlevnad och yrkesstolthet. På uppdrag av jordbruksminister Eskil Erlandsson utsågs Pär 2009 till en av Sveriges 24 matambassadörer som representant för Hälsingland.

År 2012 förvärvade Pär Johansson tillsammans med sin hustru Helena Johansson hela Växbo Kvarn med loge, kvarn, mälteri och smedja. Under 2013 ska kvarnen startas upp igen med mjölnare och guidade visningar. Mjölet ska malas av spannmål från Hälsingland och en del av det bakas till bröd vid Växbo Bageri, som sedan 2008 ingår i verksamheten.

– Hela vårt samhälle befinner sig i en ständig omställningsprocess mot större förståelse för vår natur och därmed kommer efterfrågan på lokala råvaror att stadigt öka, säger Pär Johansson, som under 2013 även skapar en butik för länets alla primärproducenter och deras produkter.

Växbo Krog sysselsätter under högsäsong ca 30 personer, vilket motsvarar 9 årsanställda.

Pär Johansson, Växbo Krog AB, tel. 070-357 57 51
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelser, tel. 070-605 79 06