​Anders Walls landsbygdsstipendium till skånsk lantbrukare verksam från jord till bord

Anders Walls stipendium för landsbygdsutveckling på 100.000 kronor har tilldelats Otto Ramsay (f. 1983) med lantbruksföretaget Kulla Lamm och restaurang Rut på Skäret i skånska Jonstorp. Otto är en sann entreprenör som håller i alla tåtar från jord till bord: uppfödning, gårdsbutik samt restaurang. Stipendiet delades ut av Riksmarskalk professor Svante Lindqvist vid Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens högtidssammankomst i Stockholm den 28 januari.

Otto Ramsay är uppväxt på en gård med hästar och hundar där föräldrarna drev deltidsjordbruk. Det var intresset för djur, framför allt får och hundar, som fick Otto att välja att utbilda sig till lantmästare på SLU Alnarp. Efter examen bestämde sig Otto och hans fru Anna för att ta över gården och satsa på lammprodukter av hög kvalitet.
– På Alnarp fick vi lära oss mycket om kor och grisar medan fårkursen var betydligt kortare. Det tyckte jag var lite orättvist mot fåren, dessa mångsidiga djur som ger oss så mycket – kött, ull, skinn och mjölk – och det påverkade nog till mitt val, säger han.

De startade med 50 tackor. Snart började de även producera egen lammkorv som de åkte runt och sålde på marknader, mest för att testa intresset. Det visade sig vara stort.
– Eftersom många undrade “var butiken fanns” bestämde vi oss för att öppna en gårdsbutik, berättar Otto.

För fyra år sedan togs nästa steg i utvecklingen då de fick chansen att ta över den närbelägna restaurangen “Rut på Skäret”. Otto, Anna och kompanjonen Micael Steen skapade tillsammans ett restaurangkoncept i genuin gammaldags stil med närproducerade råvaror, det mesta från den egna gården. Idag har de en besättning på 300 tackor och producerar även eget nötkött. Under högsäsong uppgår personalstyrkan till runt 20 personer.
– Vi verkar i en fantastisk bygd med flera lokala leverantörer som vi samarbetar med. Det känns bra att kunna erbjuda de bästa råvarorna och kontrollera hela kedjan från jord till bord.

Anders Walls landsbygdsstipendium delas ut till företagare inom lant- och skogsbruk som genom sin entreprenörsanda och kreativitet bidragit till landsbygdens utveckling. Särskild vikt fästs vid om kandidaterna har bidragit till sysselsättningen på landsbygden genom etablering av företag som riktar in sig på att ta vara på ortens möjligheter.

Otto Ramsay, tel. 0733-89 51 42, otto.ramsay@kullalamm.se
Cari Hildebrand, press@wallstiftelsen.se, tel. 070-605 79 06