Foto: Martin Hellström

Begåvade unga sångare gör djupdykning i barockens musik på Confidencen

Confidencen Opera & Music Festival Academy är en akademi för unga sångare i samarbete med Anders Walls Stiftelse. Fyra sångare får efter provsjungning stipendier för att djupdyka i barockens repertoar och stil tillsammans med internationellt erkända coacher. Den 13 augusti ger de en konsert på Confidencen med titeln Sacred and Profane.

För tredje året i rad ges under augusti månad Confidencen Opera & Music Festival under konstnärlig ledning av dirigenten Olof Boman, en festival som med fokus på barockens musik redan hittat sin särart och funnit en framskjuten plats bland sommarens svenska teater- och musikhändelser.

En viktig del av festivalen är Confidencen Opera & Music Festival Academy, en akademi för unga sångare med ekonomiskt stöd av Anders Walls Stiftelse. Fyra sångare får efter provsjungning möjlighet att djupdyka i barockens repertoar och stil tillsammans med internationellt erkända coacher inom detta fält och i samspel med professionella musiker ur Confidencen Opera & Music Festival Orchestra. På så sätt förs kunskaper vidare till en ny generation begåvade sångare.

Sommaren 2022 handlar akademien om italiensk profan musik från karneval och teater samt nordtysk sakral musik. Dessa repertoarer möts i konsertföreställningen Sacred and Profane på teaterscenen den 13 augusti, där publiken får höra morgondagens sångarstjärnor och smittas av den speciella energi som uppstår i mötet mellan ung begåvning och kunnig erfarenhet.

STIPENDIATER 2022:
Chelsea Kolic, kroatisk-kanadensiska sopran som f.n. sjunger med Theater Krefeld och Mönchengladbach i Tyskland. Har mottagit fler än 10 internationella utmärkelser, bl.a. som distriktsvinnare i Laffont Competition.
Rebecka Wallroth, mezzosopran, studerar vid Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Vann i år F. Tagliavini Singing Competition och tilldelades även K Böhm-priset för bästa Mozarttolkning.
Iris Bouman alt/mezzosopran och musikforskare från Nederländerna. Uppskattad solist i de flesta stora barockverk, sjunger i Amsterdam Baroque Choir och är återkommande gäst vid Nederlandse Bachverenigung.
Christian Noel Bauer, tysk baryton som studerar sång för prof. Friedemann Röhlig på masternivå vid Karlsruhes musikuniversitet. I december 2021 debuterade han i Hans och Greta som Peter Kvastmakare på Kammeroper Schloss Rheinsberg.
Martin Hillberg, bas, utbildad på Birkagårdens Folkhögskola, Stockholm Operastudio och börjar till hösten sitt tredje år på kandidatprogrammet vid SKH Opera. Har även framträtt med små operagrupper som Opera Nära och Opera Tättinpå.

AKADEMIKONSERT: Sacred and Profane
Ulriksdals Slottsteater Confidencen den 13/8 klockan 16.00
Regissör: Mira Bartov, professor i musikdramaturgisk gestaltning
Medverkande: Sångare från Confidencen Opera & Music Festival Academy 2022 samt Anders J. Dahlin (tenor och coach), Johan Hansson Lindström (orgel och coach), Emma Nyman (violin), Simon Linné (luta), Pelle Hansen (cello) och Marcus Mohlin (cembalo)