Per Tengstrand under stiftelsens jubileumsgala på Kungliga Operan 2021. (Foto: Sören Vilks)

En av Sveriges främsta pianister ger solokonsert i Helsingfors 6 maj

Per Tengstrand är en av de mest framstående svenska pianisterna, numera ­bosatt i Princeton, USA. Den 6 maj kl. 16.00 ger han en solokonsert i Olaus Petri-kyrkan i Helsingfors. Konserten är ett samarbete mellan Anders Walls Stiftelse och den svenska Olaus Petri-församlingen.

PROGRAM:
Ludwig van Beethoven: Pianosonat ciss-moll op. 27 nr. 2 (Månskenssonaten)
Franz Schubert: Impromptu Gess-dur op. 90 nr. 3
Franz Liszt: Pianosonat h-moll

Per Tengstrand tilldelades som ung lovande talang Anders Walls Giresta-stipendium 1997 och har sedan dess nått stora internationella framgångar. Han har uppträtt på ­scener som Kennedy Center, ­Lincoln Center, Mu­sik­­verein Wien, Ge­wand­­haus i Leipzig och Suntory Hall i Tokyo. Han har varit solist med bl.a. Detroit Symphony, National Sym­phony i ­Washington D.C, Japan Philharmonic, Orchestre de la Suisse Roman­de, Singapore Sym­phony och Orchestre National de France. Wash­ington Post har be­skrivit honom som ”tekniskt lysande, kraftfull, intuitivt säker” och New York Times som ”en fantastisk pianist”. 2005 för­ära­des han av Carl XVI Gustaf den kungliga medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Per Tengstrand är huvudperson i den hyllade svenska dokumentären ­Solisten (2003). Under 2022 hade filmen Beethoven – Freedom of the Will premiär med Per Teng­strand själv som filmare, regissör och producent och med stöd av Anders Walls Stiftelse. Filmen har vunnit ­internationella priser, bl.a. en silvermedalj vid Tokyo Film Awards och pris för Best ­Documentary vid Swedish International Film Festival.

Pressbilder: https://www.mynewsdesk.com/se/...

Biljettpris 20 euro
Förköp: https://billetto.fi/e/moonlight-sonata-konsertti-per-tengstrandin-kanssa-liput-825752
Biljettintäkterna går oavkortat till stöd till Ukraina genom Kyrkans Utlandshjälp i Finland.

Kontaktperson:
Cari Hildebrand, cari.hildebrand@wallstiftelsen.se, tel. 070-6057906

Anders Walls Stiftelse grundades 1981 och delar årligen ut stipendier till unga begåvningar inom områdena natur­vetenskaplig forskning, ung företagsamhet, landsbygdsutveckling, internationella studier samt musik. Sedan starten har stiftelsen delat ut cirka 80 miljoner kronor i stipendier och bidrag. Minst lika viktig som stipendiesumman är medlemskapet i nätverket Wallumni bestående av tidigare Anders Wall-­stipendiater, idag runt 460 personer. Medlemmarna träffas regelbundet och ­genomför bl.a. internationella studieresor tillsammans.